پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

فرمت هاى صوت و تصویر در کامپیوتر

درست از زمان روى کار آمدن تجهیزات صوت و تصویر در کامپیوترها، شیوه هاى مختلف ذخیره سازى و نحوه خواندن اطلاعات - یا همان چیزى که ما به عنوان فرمت مى شناسیم - مطرح شد.

براى اکثر افراد، تنها شنیدن موسیقى مورد علاقه یا مشاهده فایل هاى تصویرى، کفایت مى کند و چندان دانستن فرمت ذخیره سازى آنها ضرورى نیست؛ اما این تا زمانى است که با مشکل اجراى این گونه فایل ها در محیط هاى مختلف نرم افزارى مواجه نشده اند. به طور مثال، برخى از فرمت هاى صوت و تصویر را مى توان فقط در سیستم هاى کامپیوترى مشاهده نمود و برخى دیگر علاوه بر کامپیوتر، در سیستم هاى پخش خانگى نیز اجرا مى شوند. برخى فرمت ها حجم بالاترى دارند و فضاى بیشترى را اشغال مى کنند و گروهى نیز مخصوص سیستم هاى همراه و موبایل مى باشند.

به طور کلى از نظر کیفیت، میزان فشرده سازى، سازگارى با سیستم عامل، حجم و نیز امکان کپى شدن فایل ها، فرمت هاى صوت و تصویر را به انواع مختلف و متنوعى تقسیم بندى مى کنند. از این رو، این بار قصد داریم تعدادى از فرمت هاى مهم و پرکابرد صوت و تصویر را ارائه نماییم.

فرمت هاى فایلهاى صوتى

  1. Mid یا Midi
ادامه مطلب ...

آموزش راه اندازی و تنظیم یک شبکه Lan کوچک

شرکت مشاوران ارتباطات داده گستر فرداد:اگر در محیط کار یا منزل خود با بیش از یک کامپیوتر سروکار دارید احتمالا به فکر افتاده اید که آنها را به یکدیگر متصل کرده و یک شبکه کوچک کامپیوتری راه بیا ندازید .

با اتصال کامپیوتر ها به یکدیگرمیتوانید چاپگرتان را بین همه انها به اشتراک بگذارید از طریق یکی از کامپیوتر ها که به اینترنت وصل است بقیه را نیز به اینترنت متصل کنید از هر یک از کامپیوتر ها به فایل های خود از جمله عکس ها اهنگ ها و اسنادتان دسترسی پیدا کنید به بازی هایی بپردازید که نه چند بازیکن با چند کامپیوتر نیاز دارند

وبلاخره این که که خروجی وسایلی چون DVD PLAYER یا وب کم را به سایر کامپیوتر ها ارسال کنید .

در این مقاله صمن معرفی روش های مختلف اتصال کامپیوتر ها به یکدیگر انخام تنضیمات دستی را برای بهره بردن از حد اقل مزایای یک شبکه کامپیو تری به شما نشان می دهیم .

ذکر این نکته هم لازم است که قسمت اصلی این مقاله به نصب نرم افزار اختصاص دارد اما در انتهای مطلب در خصوص ساختار شبکه و مسائل فیزیکی ان هم توضیهاتی داده ایم

روشهای اتصال:

برای اثصال کامپیوتر هایی که در فاصله ای نه چندان دور از یکدیگر قرار دارند راههای مختلفی وجود دارد که عبارتند از :

سیم کشی دیتا به صورت تو کار در حین ساخت ساختمان که امروز بسیار متداول است .

ذر این روش همان گونه که برای برق ساختمان از قبل نقشه می کشند و مثلا جای کلید ها و پریز ها را مشخص می کنند برای شبکه کامپیوتری هم نقشه کشی و سیم کشی می کنند .

قرار دادن سیم ها در کف اتاق و اتصال کامپیوتر هایی که در یک اتاق قرار دارند .

ادامه مطلب ...

Wap چیست؟

WAP سیستمی است که در آن پروتکل ارتباطی و محیط برنامه نویسی جهت پیاده سازی سیستم های پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر وب روی گوشی های تلفن همراه ارایه می شود .

پروتکل ارتباطی

پروتکل ارتباطی که در حال حاضر در اینترنت برای دیدن صفحات وب استفاده می شود HTTP است .( البته در سطح شبکه اینترنت برای فعالیت های متفاوت پروتکل های متفاوتی در سطح لایه Application استفاده می شود ولی پروتکلی که جهت دیدن سایت ها از آن استفاده می شود HTTP است ) .

وقتی آدرس سایتی را به اینترنت اکسپلورر می دهید تا صفحه مربوط به آن سایت را ببینند ، در پشت پرده ، اینترنت اکسپلورر بسته ای را حاوی اطلاعاتی جهت در خواست صفحه آن سایت است به اینترنت می فرستد . اطلاعات این بسته به فرمتی است که در پروتکل HTTP تعریف شده است . با این توصیف ، وقتی صحبت از تلفن همراه می شود در نگاه اول مساله حل شده است و فقط کافی است این بار تلفن همراه شما چنین بسته ای ساخته و به اینترنت بفرستد . ولی این کار برای یک تلفن همراه شدنی نیست . زیرا بسته هایی که در پروتکل HTTP ساخته می شوند حجم زیادی دارند و لذا لازم است فرستنده دارای حافظه مناسبی باشد .

در حالی که تلفن همراه از نظر حافظه بسیار محدود است ( البته به تازگی گروهی از تلفن های همراه با نام Smart phone وارد بازار شده اند که از نظر حافظه نسبت به انواع قدیمی تر بسیار قوی تر ند . ) همچنین جهت پردازش بسته هایی که با پروتکل HTTP ارسال و دریافت می شوند ، نیاز به پردازشگری قوی تر از آن چه که در یک تلفن همراه وجود دارد ، می باشد . لذا جهت ورود تلفن همراه ، به دنیای اینترنت ضروری است با توجه به قابلیت های یک تلفن همراه پروتکل ویژه ای طراحی شود. این پروتکل WAP نام دارد . البته WAP فراتر از یک پروتکل ساده در لایه Application می باشد و بهتر است به آن پشته پروتکل WAP (Protocol Stack) بگوییم .

پشته پروتکل WAP دارای شش لایه می باشد و یک ارتباط connection less را در دنیای تلفن های همراه ایجاد می کند . در این جا اشاره مختصری به کار هر یک از لایه ها می کنیم .

ادامه مطلب ...

تکنولوژی کیبرد ها و چگونگی طرح بندی آنها

           در این مقاله در  مورد تکنولوژی کیبرد ها و چگونگی طرح بندی آنها توضیح داده می شود

انواع صفحه کلید و تاریخچه طرح بندی آنها :

وسایل زیادی برای وارد کردن اطلاعات به کامپیوتر موجود است. مثل:موس ، صفحه های لمسی(finger touch) ، کاراکتر خوان ها ، وسایل گیرنده صوت ، صفحه کلید(کیبرد) و....

کیبردها انواع مختلفی دارند:

1)                                                          صفحه کلید الفبایی-عددی (Alphanumeric): صفحه کلیدهای معمولی امروزی که معمولاً شامل حروف الفبا ، اعداد ، یک سری علامات و دستورات هستند.

2)                                                          صفحه کلید کردد(Chorded): وسیله ای برای وارد کردن کاراکتر و دستورکه با فشردن چند کلید بوجود می آیند

 

اولین کاربرد صفحه کلیدبه عنوان وسیله ورودی کامپیوترهاست. با صفحه کلید کارهایی چون: تایپ یک سند ، ایجاد کلیدهای شرت کات ، دسترسی به منوها ، بازی وغیره انجام می شود.

طرح بندی صفحه کلیدهای امروزی (در کیبرد های مدرن انگلیسی) ، QWERTY نام گرفته که بر حسب مشهورترین صفحه کلیدهای ماشین تحریر طراحی شده است. البته طرح‌بندی های دیگری چون: Dvorak، ABCDE، XPeRT و...نیز وجود دارد که بیشتر در اروپا کاربرد دارند.

طرح بندی QWERTY کم کم گسترش یافت و به طرح بندی استاندارد صفحه کلیدهای 104 کلیدی کامپیوترهای شخصی تبدیل شد که با اضافه شدن کلیدهای مکان نما ، اعدادی به سبک ماشین حساب ، دو گروه از کلیدهای عملیات خاص(F1-F12) کلیدویندوز (در IBM) وغیره همراه بود.

بعضی از سازندگان کامپیوتر بعضی کلیدهای خاص مربوط به پست الکترونیکی( e-mail ) واینترنت را نیز اضافه کرده اند اما این کلیدها جزء استاندارد نشده اند.

نحوه عملکرد کیبرد :

اکثر صفحه کلیدها درعمل ازیک تکنولوژی استفاده می کنند. آنها از سویچ هاومدارهایی برای ترجمه کلیدهای فشارداده شده توسط انسان به سیگنالهایی قابل فهم برای کامپیوتر استفاده می کنند.

یک کیبرد خیلی شبیه یک کامپیوتر کوچک است. که پردازنده مخصوص خود و مداری که اطلاعات را به پردازشگر و برعکس انتقال می دهد دارد. بخش بزرگی از این مدارجایگاه کلیدها را تشکیل می دهد.                                                                

جایگاه کلیدها یک شبکه از مدارها زیر کلیدها است.

در همه صفحه کلیدها ( به جز مدل های خازنی که در این مقاله به آنها پرداخته نمی شود) هر مدار در یک نقطه زیر هر کلید قطع شده است.

دانلود مقاله

معرفی داده کاوی

داده کاوی [۱] یا کشف دانش در پایگاه داده ها [۲] ( KDD ) علم نسبتا تازه ای است که با توجه پیشرفت کشور در زمینه IT و نگاه های ویژه به دولت الکترونیک و نفوذ استفاده از سیستم های رایانه ای در صنعت و ایجاد بانک های اطلاعاتی بزرگ توسط ادارات دولتی، بانک ها و بخش خصوصی نیاز به استفاده از آن به طور عمیقی احساس می شود. داده کاوی یعنی کشف دانش و اطلاعات معتبر پنهان در پایگاه های داده. یا به بیان بهتر تجزیه و تحلیل ماشینی داده ها برای پیدا کردن الگوهای مفید و تازه و قابل استناد در پایگاه داده های بزرگ ، داده کاوی نامیده می شود. داده کاوی در پایگاه های داده کوچک نیز بسیار پرکاربرد است و از نتایج و الگوهای تولید شده بوسیله آن در تصمیم گیری های استراتژیک تجاری شرکتهای کوچک نیز می توان بهره های فراوان برد. کاربرد داده کاوی در یک جمله را این گونه می توان بیان کرد : " داده کاوی اطلاعاتی می دهد ، که شما برای گرفتن تصمیم هوشمندانه ای درباره مشکلات سخت شغلتان به آنها نیاز دارید" [۳] .● مثالی کلاسیک از کاربرد داده کاوی

اغلب تجارت ها به تصمیم گیریهای استراتژیک و یا اتخاذ خط مشی های جدید برای خدمت رسانی بهتر به مشتریان نیاز دارند. به عنوان مثال فروشگاهها آرایش مغازه خود را برای ایجاد میل بیشتر به خرید مجدداً طراحی می کنند. این مثال به داده هایی در مورد رفتار مصرفی گذشته مشتریان برای تعیین الگوهایی به وسیله داده کاوی، نیاز دارند.

برای روشن تر شدن مسئله می توان مثال را اینگونه بیان کرد که در یک فروشگاه زنجیره ای پس از داده کاوی مشخص میشود که درصدی از مشتریان خرید تلویزیون ، میز تلوزیون و گلدان کریستالی را هم در همان روز و بعد از خرید تلوزیون میخرند.مدیر فروشگاه می تواند بلافاصله دستوراتی صادر کند که براساس مدلهای تلوزیون موجود میزهایی و براساس مدل میزها گلدانهای کریستالی برای فروش سفارش داده شود و غرفه های جنبی غرفه تلویزیون را به میز و گلدان کریستالی اختصاص دهد. مطمئنا حتی پس از مدت کوتاهی سود حاصل از این بخش از فروشگاه به طور قابل ملاحضه ای ترقی خواهد کرد.

ادامه مطلب ...

RoHS در تجهیزات سخت‌افزاری

مقدمه

اگر هنگام خرید به جعبه محصولات سخت افزاری دقت کنید حتما لوگویی با عنوان RoHS Compliant بر روی آن مشاهده خواهید کرد. تقریبا اکثر قطعات سخت افزاری و حتی الکترونیکی از این استاندارد استفاده می‌کنند. اما واقعا RoHS چیست و به چه منظور بکار می‌رود ؟

RoHS چیست ؟

RoHS سرنام عبارت Restriction of Certain Hazardous Substances می‌باشد. در واقع این عبارت معرف قانونی است که در اروپا وضع شده و بر اساس توافقات وجود 6 ماده خطرناک برای سلامتی انسان و طبیعت را در محصولات الکترونیکی و خصوصا قطعات کامپیوتری منع کرده است. این 6 عنصر عبارتند از: کادمیوم ، جیوه ، کرومیوم ، PBB ، PBDE و سرب .
RoHS Compliant
را با نام Lead-Free نیز می‌شناسند . البته عبارت اول مفهوم کاملتری را مورد توجه قرار می‌دهد. این قانون از تاریخ اول جولای 2006 به مرحله اجرا در آمد و از آن تاریخ تمامی ‌محصولاتی که فاقد گواهینامه RoHS Compliant بودند بازار فروش خود را در اروپا مسدود شده یافتند. به همین دلیل سازندگان تجهیزات الکترونیکی موظف شدند عناصر فوق الذکر را از محصولات خود حذف کنند تا بدین ترتیب بتوانند اجازه فروش در اروپا را کسب کنند .
تصویر زیر یکی از مادربردهای Abit را نشان می‌دهد که از استاندارد RoHS بهره گرفته است:

http://www.rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1/1388/Aban/10/0002210%20(2).jpg

اما مشکل اصلی اینجا بود که لحیم ( که قطعات الکترونیکی را به PCB متصل می‌کند ( از ترکیب 60 درصدی قلع و 40 درصدی سرب ایجاد می‌شد. لذا سازندگان تجهیزات الکترونیکی به سرعت بدنبال جایگزینی برای این ماده مهم اقدام کردند. عناصری چون نقره ، مس و یا بیسموت جزو اولین گزینه‌های مورد استفاده معرفی شدند .
عناصر مشخصی که به جای لحیم مورد استفاده قرار گرفتند، خود مشکلاتی را بوجود می‌آوردند :
*
دمای ذوب بالاتر از لحیم .
*
مشکلات تعمیر : دقت تعمیرکار به این که کدام عنصر در هنگام ساخت برد مورد استفاده قرار گرفته است و همانطور استفاده مجدد از ماده‌ای که حاوی سرب نباشد .



ادامه مطلب ...

رجیستری چیست؟

برنامه ی رجیستری برنامه ای می باشد که ویندوز آن را در اختیار کاربر قرار داده است تا بتواند در دستورات و مقدارهای registery تغییراتی را به دلخواه ایجاد کند.

می توان گفت که انگیزه ی ساختن برنامه ی رجیستری از آنجایی شروع شد که کاربران Ms-DOS از این که عملا هیچگونه اختیاری در تنظیم منو ، پنجره ها و ... نداشتند ،خسته شدند. البته Ms-DOS از رجیستری مستثنی نبود و سه فایل Config.sys , MsDos.sys, Autoexec.Bat وجود داشتند که سیستم عامل Dos و جمعا برنامه های کاربردی تنظیماتی مانند اختصاص دادن Buffer و یا تعریف Cdrom و غیره را در این فایل ها ثبت می کردند. در واقع این سه فایل نقش رجیستری را ایفا می کردند. بعد از DOS سیستم عامل Win۳X به بازار آمد. در این سیستم عامل فایلهایی با پسوند ini که مهمترین آنها Win.ini , System.ini, Control.ini بودند، وظیفه رجیستری را بر عهده داشتند . در نهایت نسل سوم رجیستری با روی کار آمدن ویندوز ۹X وارد بازار شد. در این سیستم ها علاوه بر داشتن سه فایل Win۳X دو فایل دیگر با نامهای System.dat , User.dat اضافه شد .

تعریف رجیستری : برنامه ی رجیستری برنامه ای می باشد که ویندوز آن را در اختیار کاربر قرار داده است تا بتواند در دستورات و مقدارهای registery تغییراتی را به دلخواه ایجاد کند .

ادامه مطلب ...

ارائه یک سیستم خبره تصمیم گیری جهت اعطای وام بانکی

با نگاه به تحولات و فعالیتهای اقتصادی و سرمایه گذاری در جهان ,کشورهای در حال توسعه مشتاقانه به دنبال توسعه صنعتی می باشند و این امر با توجه به منابع و سرمایه محدود موجود نیاز به انتخاب درست طرحهای سرمایه گذاری دارد . اهمیت این موضوع در کشور خودمان بسیار واضح است بطوریکه که اگر روشی صحیح بر پایه الگوی علمی و ضوابط معین برای سنجش طرحها و معیارهای مناسب جهت بودجه بندی و تخصیص منابع و برنامه ریزی وجود داشت هم اکنون شاهد نیمه کار ماندن و یا غیر اقتصادی شدن بسیاری از طرحها نبودیم . تجربه نشان داده است که کیفیت " مطالعات پیش از سرمایه گذاری " با تقاضای گسترده این قبیل مطالعات هماهنگ نیست . استاندارد و عمق این مطالعات غالبا در چنان سطح اطمینان بخشی نیستند که تصمیم گیری منطقی را در مراحل بعدی فرآیند سرمایه گذاری تضمین کنند . این نارساییها موجب تخصیص نادرست منابع و طولانی شدن فاصله بین زمان انجام سرمایه گذاری و دوره بهره وری و ... خواهد شد . نحوه ارزیابی طرحها و پروژه ها با توجه به ماهیت آنها از جنبه خصوصی یا عمومی بودن آن متفاوت است .در بخش خصوصی شرط سودآوری محض ملاک بوده لیکن از دید مسوولان دولتی فاکتورهای دیگری ازجمله ضرورت اجرای طرح و ملاحظات سیاسی و ... مدنظر است .سرمایه گذاری و نحوه ارزیابی طرحها در بانکهای تجاری ایران از یک سو باید به مقوله سودآوری طرح و از سوی دیگر باید با برنامه های توسعه دولت و طرحهای کلان کشور هماهنگ باشد . در این پژوهش با استفاده از تجربیات کارشناسان و متخصصان ایرانی در زمینه ارائه وام به مشتریان ، به ارائه یک مدل سیستم خبره میپردازیم.سیستم خبره ارائه شده در این پژوهش بر اساس فاکتورهای کمی و کیفی مطرح از نظر کارشناسان در فرآیند ارزیابی درخواست وام بانکی در یک بانک خصوصی می باشد.جهت ارائه این سیستم خبره ، با مطالعه مستندات بانک و تحقیقات انجام شده در دنیا و استفاده از مصاحبه و پرسشنامه چارچوب تصمیم گیری سیستم خبره ارزیابی معیارهای مطرح جهت رد یا پذیرش درخواست وامهای بانکی مشتریان ارائه میگردد.

دانلود مقاله

برای پروژه کلاس درس سیستم  خبره مهندس فدوی - دانشگاه شمال

پاورپوینتش رو هم دارم کسی میخواد بگه

غیر فعال کردن بلندگوی داخلی کیس ( بیزر ) در ویندوز

اگر از صدای بلندگوی داخلی کامپیوترتان هنگام نمایش پیام‌های خطا خسته و ناراحت شده‌اید می‌توانید با اعمال این تنظیم در رجیستری ویندوز این بلندگورا غیر فعال نمایید .
رجیستری را باز کرده و کلید زیر را در آن بیابید :

HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Sound

یک مقدار جدید از نوع رشته ( String ) با نام Beep بسازید (اگر چنین مقداری وجود ندارد). اگر می‌خواهید بلندگوی داخلی غیر فعال گردد مقدار آن را به No و در غیر این صورت به Yes تغییر دهید .
برای اعمال تغییرات باید ویندوز خود را Log out کرده یا کامپیوترتان را مجددا راه اندازی نمایید .
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : hramini
/
س

زبان های برنامه نویسی جنبه گرا

تاریخچه ی پیدایش زبان های برنامه نویسی جنبه گرا Aspect Oriented Programming

جنبه‌ها انقلابی در شی‌گرایی هستند و راه حل‌هایی را برای برخی از مشکلاتی ارائه می‌دهند که ممکن است در مسیر مدل‌سازی برنامه‌ها با آنها مواجه شوید.
در ابتدای پیدایش علوم کامپیوتر، برنامه‌نویسان کدهایی در سطح ماشین می‌نوشتند. به همین دلیل بیشتر توجه آنان معطوف به مجموعه دستورات ماشین بود. به تدریج زبان‌های سطح بالا ایجاد شد و در نتیجه توجه برنامه‌نویسان بیشتر به اصل مسئله معطوف گردید. اکنون سطح انتزاعی بر روی کامپیوترهای مختلف ایجاد شده است. یعنی برنامه‌ی نوشته شده روی هر ماشین اجرا می‌شود.
در زبان‌های ساخت‌یافته ، برنامه را به تعدادی روال تقسیم می‌نمودند، بدین صورت که هر روال کار خاصی را انجام می‌داد. برنامه‌نویسی شی‌گرایی اجازه می‌دهد تا سیستمی دارای اشیای مرتبط و همکار داشته باشید. کلاس ‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که جزییات پیاده‌سازی را پشت واسط برنامه‌نویسی پنهان نمایید. چندشکلی یا چندریختی ، رفتار و واسط مشترکی را برای مفاهیم مشابه نشان می‌دهد. بدین وسیله قادر خواهید بود تا پیمانه‌های خاص و جدیدی را بدون نیاز به دست‌کاری در پیاده‌سازی مفاهیم پایه ایجاد نمایید.
روش‌های برنامه‌نویسی و زبان‌ها در واقع راه ارتباط با ماشین را تعریف می‌کنند. هر روش جدید، شیوه‌های نو را برای تجزیه‌ی مساله ارائه می‌دهد که عبارتند از: کد ماشین، کد مستقل از ماشین، روال‌ها، کلاس‌ها و غیره. هر شیوه‌ی جدید، نگرشی تازه جهت تبدیل نیازهای سیستم به زیرساخت‌های برنامه‌نویسی ارائه می‌دهد. تکامل این نوع شیوه‌های برنامه‌نویسی امکانی را فراهم می‌نماید تا سیستم‌های پیچیده‌تری ایجاد کنید. عکس این مطلب نیز صادق می‌باشد. یعنی سیستم‌های پیچیده می‌توانند پیاده‌سازی شوند.
اکنون، برنامه‌نویسی شی‌گرا به عنوان روش ایجاد پروژه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شود. این شیوه قدرت خود را در مدل‌سازی رفتارهای معمولی نشان داده است. اما این روش به خوبی نمی‌تواند بر روی رفتارهایی که بین چندین پیمانه مشترک وجود دارند، کار کند. برعکس، شیوه‌ی جنبه‌گرا تا حد قابل توجهی این مشکل را برطرف می‌کند.

ادامه مطلب ...