پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

نوروزتان مبارک




سال جدید بر همه ایرانیان مبارک

معرفی نرم افزار Matlab

مطلب ( MATLAB ) یکی از زبانهای برنامه نویسی سطح بالا با تمرکز بر روی تکنیکهای محاسباتی است. این نرم افزار محیطی مناسب برای انجام عملیاتهای ریاضی، ایجاد محیطهای ویژوال و برنامه نویسی آسان را همزمان فراهم کرده است. در این نرم افزار تلاش بر آن است که مسائل ریاضی و راه حلهای آنها به همان صورتیکه در ریاضیات رایج دانشگاهی وجود دارد ارائه شوند.

این نرم افزار به صورت اختصاصی در موارد زیر کاربرد دارد:

۱) ریاضیات و محاسبات

۲) ساخت و پیاده سازی الگوریتم های ریاضی

۳) جمع آوری داده ها

۴) مدلسازی، شبیه سازی و تحلیل مدل

۵) آنالیز، استخراج مشخصه های آماری، رسم و نمایش دیتا

۶) رسم گرافهای مهندسی و علوم(منحنی های دو بعدی و سه بعدی، منحنی های آماری و . . . )

۷) تولید نرم افزارهای کاربردی دارای واسط گرافیکی

نرم افزار مطلب دارای سیستمی اندرکنشی بوده که در آن تمامی داده ها به صورت آرایه های بدون تعیین بعد معین و مشخص ذخیره می شوند. این خاصیت این امکان را به شما می دهد که مسائل محاسباتی بسیاری را با استفاده از فرمولهای برداری و ماتریسی برای طیف وسیعی از داده ها بنویسید. این نحوه برنامه نویسی در حقیقت کسری از زمانی است که در یک زبان سطح متوسط غیر دینامیک چون C و FORTRAN صرف می شود.

نام MATLAB از حروف ابتدایی MATRIX LABORATORY آمده است. این نرم افزار در ابتدا به عنوان نرم افزاری جهت انجام سریعتر عملیاتهای ماتریس و به عنوان تجمیع دو پروژه LINPACK و ETSPACK طراحی شد. امروزه نرم افزار مطلب از کتابخانه های تابعی BLAS و LAPACK در محاسبات ماتریسی خود استفاده می کند.

MATLAB طیف متنوعی از کاربران را تحت پوشش قرار داده است. در محیطهای دانشگاهی از مطلب به عنوان ابزاری برای آموزش دوره های مقدماتی تا پیشرفته ریاضیات، علوم مهندسی و علوم پایه استفاده می شود. در صنایع نیز مطلب به عنوان ابزاری برای تحقیقات افزایش تولید و نیز آنالیز ریاضی مسائل درگیر در آن صنایع استفاده می شود.

ادامه مطلب ...

۴۰ نکته فوق العاده از اینترنت اکسپلورر

در بین همه این نرم افزارها مرورگر وب MicroSoft Internet Explorer بیشترین کاربرد را در بین کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت دارد .

زیرا سیستم عامل ویندوز بیش از سایر سیستم عامل ها مورد استفاده کاربران است و به تبع آن به خاطر عرضه این نرم افزار ، همراه ویندوز موجب کثرت استفاده از آن گردیده است و از طرف دیگر نیز چون بیشترین استفاده از اینترنت مربوط به بازدید و یا گشت و گذار در بین میلیاردها صفحه وب موجود در اینترنت می باشد که این عمل توسط Internet Explorer صورت می پذیرد

در اینجا ۴۰ نکته از این برنامه محبوب را در اختیار شما قرار میدهم به امید اینکه موثر باشه !؟

۱) وقتی ماوس را روی تصویری از یک صفحه وب می بریم، خط جدیدی به نام lmage Bar ظاهر می شود که دارای آیکون هایی برای ذخیره چاپ، ارسال از طریق Email و باز کردن فولدر My Picture (شاید برای این که ببینیم آیا قبلاً تصویر را ذخیره کرده ایم یا نه) می باشد.

۲) اگر معمولاً تصاویر را ذخیره نمی کنید و فکر می کنید lmage Bar مزاحمت ایجاد کرده ، می توانید از طریق منوی Tools ،گزینه Internet Options و صفحه Advanced آن را غیر فعال کنید. در این صفحه، به قسمت Multimedia بروید و علامت گزینه Enable lmage Toolbar را بردارید.

۳) بعضی از سایت های عکس های دیجیتالی دارای تصاویری با وضوح و کیفیت بالا هستند، ولی اگر عکس در پنجره مرورگر جا نشود تولید دردسر می کند. در صورت مواجهه باتصویری که به علت بزرگ بودن آن نتوانستید تمام عکس را یکجا در صفحه مشاهده کنید، به جای این که صفحه را به بالا یا پایین (یا به چپ و راست) اسکرول کنید،کمی صبر کیند تا ۶IE اندازه آن را برای شما تنظیم کند. اگر ترجیح می دهید عکس را در اندازه واقعی خود ببینید، ماوس را به گوشه پائین در سمت راست برده و روی دکمه مربوطه کلیک کنید.

۴) وقتی تصویری را از طریق پست الکترونیک می فرستید، می توانید آن را کوچکتر کنید تا سریعتر به مقصد برسد. در این راستا، می توانید وضوح ۴۸۰×۶۴۰،۶۰۰×۸۰۰ یا ۷۶۸×۱۰۲۴ را انتخاب و کاری کنید که تمام تصاویری که می فرستید کوچکتر شوند. دوستانی که به صورت تلفنی با اینترنت ارتباط دارند حتماً از این توجه شما ممنون خواهند شد.

ادامه مطلب ...

چطور کارت‌های حافظه خراب می‌شوند؟

آیا پاک کردن فایل‌ها از کارت حافظه در حالی که کارت هنوز در دوربین شماست، موجب خراب شدن کارت حافظه شما می‌شود؟
شاید مطالب متفاوتی در این مورد مطالعه کرده باشید، اما قصد داریم در این مطلب قدری شما را از این سردرگمی در این زمینه نجات دهیم.
راه‌های زیادی برای خراب شدن کارت حافظه وجود دارد که به هرکدام به طور خلاصه می‌پردازیم. علاوه بر این چگونگی اجتناب از این مشکلات را نیز بررسی خواهیم کرد، اما در ابتدا خلاصه‌ای از کارت‌های حافظه و نحوه کارکرد آنها با دوربین و کامپیوتر را با هم بررسی می‌کنیم.
کارت‌های حافظه -که فیلم دیجیتال نیز خوانده می‌شوند- کارت‌هایی هستند که شما در دوربین‌تان جای می‌دهید و در اندازه‌ها و اشکال مختلفی یافت می‌شوند.
هفت نوع کارت در حال حاضر در دوربین‌های دیجیتال به کار می‌روند: کارت‌های فلش فشرده، کارت‌های حافظه هوشمند، کارت‌های چند رسانه‌ای، کارت‌های دیجیتال مطمئن(
SD)، کارت‌های به غایت دیجیتال (XD)، حافظه الحاقی تولید سونی، و کارت‌های PCMCIA که کارت‌های پی سی نیز نامیده می‌شوند و عموماً در لپ‌تاپ به کار می‌روند.
کارت‌های حافظه، دستگاه‌های حافظه مطمئن نیز نامیده می‌شوند و دلیل این نامگذاری این است که آنها بر خلاف هارد دیسک کامپیوتر فاقد اجزای متحرک هستند و به همین دلیل خیلی کم خراب می‌شوند.
در مهندسی الکترونیک مدرن، کارت‌های حافظه در ابتدا چیپ‌های بی‌ارزشی بودند که "فرار" خوانده می‌شدند. به این دلیل که توانایی نگهداری اطلاعات را در حالتی که شارژ الکتریکی قطع نمی‌شد، مانند رم در کامپیوترها، را نداشتند.
نمونه بعدی چیپ‌ها غیر فرار بودند و اطلاعات توسط شرکت سازنده برای انجام امور معین در آنها قرار داده می‌شد(همانند
ROM). با پیشرفت تکنولوژی، کارت‌ها توانایی پاک کردن و ذخیره‌سازی مجدد را پیدا کردند.
البته این کار فرایندی پر زحمت بود به این دلیل که چیپ می‌بایست به شرکت سازنده برگردانده شود. کارت‌ها توانایی این را یافتند که با استفاده از یک شارژ الکتریکی پاک شوند که محتویات آنرا یکجا پاک می‌کرد و البته این فرایند، کند بود.

ادامه مطلب ...

۷ نکته که باید درباره ویندوز ۷ بدانید

نشریه Wired همزمان با آغاز فروش ویندوز ۷ در سرتاسر جهان هفت نکته مهم را که برای خریداری و نصب این ویندوز از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود را مورد بررسی قرار داده است.
روز
۲۲ اکتبر روز بزرگی برای کاربران ویندوز به شمار می رود زیرا مایکروسافت در این روز سرانجام ویندوز ۷ را برای استفاده عموم عرضه کرد در حالی که تعداد پیش سفارشهای این سیستم عامل در سایت آمازون در حال حاضر از سفارشهای هری پاتر در انگلستان پیشی گرفته است. این استقبال برای سیستم عامل ۱۲۰ دلاری که عصای جادویی و اژدها در خود نگنجانده است بسیار قابل توجه است.
در عین حال این میزان استقبال نشان دهنده این امر است که کاربران بسیاری ویندوز رایانه های خود را ارتقا خواهند داد و به طور حتم تعداد این کاربران با گسترش ویندوز
۷ در سرتاسر جهان و مشاهده بهبودها و توانایی های این سیستم عامل نسبت به ویندوز پیشین افزایش قابل توجهی خواهد یافت. بر همین اساس نشریه ویرد ۷ حقیقت را که قبل از نصب ویندوز ۷ بر روی رایانه خود باید بدانید را ارائه کرده است:

ارزش ارتقا دادن را دارد:

تا به حال نکات مثبت و منفی فراوانی درباره سیستم عامل جدید شرکت مایکروسافت عنوان شده است اما بسیاری از کارشناسان نرم افزاری اطمینان می دهند ویندوز ۷ بهترین سیستم عاملی است که مایکروسافت در تاریخ فعالیتهایش ارائه کرده است. افرادی که از نسخه قدیمی ویندوز استفاده می کنند حتما به ارتقا دادن ویندوز خود نیاز پیدا خواهند کرد و در عین حال برای خریداری رایانه هایی که از زمان تولید ویندوز ۷ بر روی آنها نصب شده است نباید هیچ تاملی به خرج داد.

برای شما گران تمام خواهد شد:

شرکت اپل نسخه به روز شده سیستم عامل خود Snow Leopard را با قیمت ۳۰ دلار در اختیار کاربرانش قرار داد در حالی که افرادی که در گذشته از این سیستم عامل استفاده نکرده اند نیز می توانند از آن استفاده کنند اما افرادی که قصد استفاده از ویندوز ۷ را دارند باید حداقل ۱۲۰ دلار هزینه را تقبل کنند که ممکن است متناسب با نوع نسخه ویندوز قیمت آن افزایش نیز داشته باشد.

ادامه مطلب ...

تفاوت پردازنده‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی

محدودیتی که در دامنه پردازش های ۳۲ بیتی وجود دارد، همواره باعث کندشدن سرعت انجام عملیات پیچیده و سنگین اطلاعاتی در سیستم های مختلف می گردد. به همین منظور بسیاری از شرکت های سازنده نرم افزار و خصوصاً آن هایی که در زمینه سیستم عامل فعالیت دارند از دیرباز رقابتی را برای تحت پوشش قراردادن تعداد زیادتری CPU و مقدار بیشتری حافظه RAM نسبت به یکدیگر آغاز کرده اند.

محدودیتی که در دامنه پردازش های ۳۲ بیتی وجود دارد، همواره باعث کندشدن سرعت انجام عملیات پیچیده و سنگین اطلاعاتی در سیستم های مختلف می گردد. به همین منظور بسیاری از شرکت های سازنده نرم افزار و خصوصاً آن هایی که در زمینه سیستم عامل فعالیت دارند از دیرباز رقابتی را برای تحت پوشش قراردادن تعداد زیادتری CPU و مقدار بیشتری حافظه RAM نسبت به یکدیگر آغاز کرده اند. به عنوان مثال رقابتی که بین ویندوز ۲۰۰۰ سرور با سولاریس یا انواع یونیکس و لینوکس بر سر امکان استفاده از ۸ یا ۱۶ تا ۳۲ پردازنده به همراه چند گیگابایت حافظه RAM و امثال آن وجود داشت همواره یکی از جالب ترین و پرسروصداترین زمینه رقابت بین چند سیستم عامل به شمار می رفت. اما همه این عوامل چندی پیش تحت الشعاع واژه جدیدی به نام پردازش ۶۴ بیتی قرار گرفت. این فناوری جدید که به لطف به بازار آمدن دو محصول جدید از دو شرکت معتبر سازنده پردازنده یعنی اینتل و AMD شکل گرفت، در مدت کوتاهی توانست توجه سازندگان سیستم عامل را به شدت معطوف کارایی بی نظیر خود کند. پردازنده های Xeon و ایتانیوم از سوی اینتل و پردازنده Opteron از طرف AMDدر مدت کوتاهی توجه تمام سازندگان مشهور سرورهای Enterprise و همچنین تولیدکنندگان سیستم عامل را به خود جلب کرد. در این میان مایکروسافت نیز بلافاصله اقدام به طراحی نسخه ای از ویندوز ۲۰۰۳ سرور برمبنای انجام پردازش های ۶۴ بیتی و با استفاده از پردازنده های جدید نمود. این نسخه جدید ۶۴ بیتی از چند نظر بر نسخه پیشین خود برتری داشت. اول این که از میزان حافظه فیزیکی و مجازی بیشتری پشتیبانی می کند.

 

ادامه مطلب ...

اصطلاحات شبکه‌های کامپیوتری

▪ (DTE (Data Terminal Equipment : منبع و گیرنده داده ها را در شبکه‌های رایانه‌ای DTE می‌گویند.

▪ (DCE (Data Communication Equipment : تجهیزاتی که مشخصات الکتریکی داده ها را با مشخصات کانال داده ها تطبیق می‌دهد مانند مودم .

▪ (B.W (Band width : پهنای باند یا محدوده‌ای که در آن امواج آنالوگ بدون هیچ افتی حرکت می‌کنند

▪ Noise : نویز یا پارازیت به امواج الکتریکی مزاحم می‌گویند که موجب اختلال در انتقال داده ها می‌شود .

▪ Bps : سرعت انتقال داده ها یا بیت در ثانیه.

▪ Network : شبکه .

▪ Share : به اشتراک گذاری داده ها و منابع سخت افزاری برای استفاده همه کامپیوتر های موجود در شبکه .

▪ Time Sharing : نوعی شبکه در قدیم که از یک Main Frame به عنوان سرور استفاده می‌کردند .

▪ (PAN (Personal area network : شبکه شخصی .

▪ (LAN (Local area network : شبکه محلی و کوچک .

▪ (MAN (Metropolition area network : شبکه شهری .

▪ (WAN (Wide area network : شبکه گسترده همانند اینترنت .

▪ Node : به هر کامپیوتر وصل به شبکه Node یا گره می‌گویند .

▪ Server : سرویس دهنده .

▪ Peer - to - Peer : شبکه‌های نظیر به نظیر که در آن هر کامپیوتری هم سرویس دهنده هست و هم سرویس گیرنده ) .

ادامه مطلب ...

PageRank چیست؟

Pagerank به معنای رتبه صفحه است و در اصل امتیازی است که گوگل برای هر صفحه وب قائل می‌شود. برای دیدن رتبه صفحات یک سایت می‌توانید تولبار گوگل را دانلود و روی IE خود نصب کنید تا به محض ورود به هر صفحه‌ای امتیاز آن صفحه را روی نوار ابزار گوگل مشاهده کنید. هرچه امتیاز شما در گوگل افزایش یابد، باعث می‌شود تا گوگل شما را در صفحه جست‌وجو، در رتبه بالاتری نمایش دهد. برای افزایش رتبه خود در گوگل باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه در مورد آن بحث می‌کنیم. حتی اگر بالا رفتن امتیاز گوگل برایتان مهم نیست، نکات کلیدی را به‌کار گیرید، زیرا گوگل سایت‌هایی را که این نکات را رعایت نکرده‌اند از لیست جست‌وجویش حذف می‌کند و دیگر در هیچ یک از سایت‌های شرکای گوگل نیز نام شما نشان داده نمی‌شود.

مکانیزم عملکرد PageRank

مکانیزم کلی امتیازبندی صفحات به صورتی عمل می‌کند که یک لینک از یک صفحه وب به یک صفحه دیگر، که در یک سایت دیگر است، به معنای یک امتیاز مثبت برای صفحه مقصد محسوب می‌شود و منطق این مکانیزم این است که وب‌مسترها، لینک سایت‌هایی را در سایت خود قرار می‌دهند که فکر می‌کنند برای بازدیدکنندگان سایتشان جالب و باارزش باشد. گوگل از تعداد این لینک‌های ورودی به صفحات سایت‌های دیگر، برای قضاوت درباره امتیازدهی به آنها و نیز مرتب کردن آنها در هنگام جست‌وجو (ترتیب صعودی – نزولی لینک‌ها در نتیجه جست‌و‌جو) استفاده می‌کند. برای مشاهده لینک‌های ورودی به سایت خود و صفحاتی که در سایت‌های دیگر از لینک شما استفاده کرده‌اند، می‌توانید link:http://www.yourURL.com را در گوگل وارد کنید تا لیست سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند را مشاهده کنید.

● PageRank چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، بطور کلی PageRank با استفاده از اشتراک گرفتن از تمامی لینک‌های ورودی به سایت شما محاسبه می‌شود. البته این مکانیزم برای محاسبه دقیق PageRank صحیح نیست، زیرا گوگل لینک‌های داخلی (لینک‌هایی که صفحات مختلف وب‌سایت شما را به هم متصل می‌کند) را نیز در امتیازدهی محاسبه می‌کند. همچنین PageRank صفحه‌ای که به شما لینک داده هم، در بالا بردن رتبه سایت شما مؤثر است. مثلاً اگر یک سایت با بازدیدکننده بالا به شما لینک بدهد، امتیاز بیشتری نسبت به لینک شما در یک سایت با بازدیدکننده کم دارد. به‌علاوه تعداد لینک‌های خارجی که در صفحه مبدا وجود دارد نیز، در رتبه سایت مقصد تأثیر دارد.

ادامه مطلب ...

نمایشگرهای OLED

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و مصرف بیش از پیش انرژی و استفاده بی­رویه از منابع غیر قابل جبران، مردم کره زمین با کمبود جدی منابع انرژی مواجه شده­اند. این مسئله خود از دغدغه­های اصلی پژوهشگران و سازندگان قطعات و وسایل گوناگونی می­باشد که رابطه تنگاتنگی با مصرف انرژی دارد. از این رو شرکت­های تولید کننده کوشش می­کنند تا مصرف انرژی در ابزار و وسایل ساخته شده را تا حد امکان کاهش دهند و همچنین تولیدات آنها از لحاظ زیست محیطی به نحوی با محیط طبیعی سازگاری داشته تا در هنگام بازیافت کمترین آسیب را به محیط زیست برساند.

با تکنولوژی OLED به زودی شاهد خواهیم بود که صفحات نمایشی ساخته می­شود که با وجود ابعاد بسیار بزرگ، نازک و سبک هستند و مهم­ترین ویژگی آنها مصرف بسیار پایین انرژی است. تصور اینکه تلویزیونی در اندازه ۸۰ اینچ، ضخامتی در حد ۴ اینچ داشته باشد و بتوان به راحتی آن را خم یا لوله کرد بسیار جالب است. موادی که در ساختن این صفحات به کار می­رود تا حد زیادی با محیط زیست سازگاری دارد و همچنین نه تنها مصرف انرژی در این وسایل بسیار اندک است بلکه تولید گرما و پخش نورهای اضافی در جهات گوناگون در این صفحات به میزان فراوانی کاهش یافته است.

OLED مخفف کلماتorganic light emitting diode است و به معنای دیودهای ارگانیکی پخش کننده نور می­باشد. ارگانیک به مواد طبیعی گفته می­شود که عاری از مواد صنعتی باشد. طراحی و ساخت OLED اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط محققی به نام Ching Tang اعلام گردید که در شرکت کداک (سازنده فیلم‌های دوربین) مشغول به کار بود. او متوجه شد هنگامی که به مولکول­های مواد ارگانیکی جریان الکتریسیته وارد شود از این مواد، نور سبز ساطع می­گردد، این مسئله، ایده اولیه تولید OLED را فراهم کرد.

ادامه مطلب ...

آشنایی با ابزارهای لینوکس

بسیاری از افرادی که برای نخستین بار لینوکس را آزمایش می کنند، برنامه نویسانی اند که به دنبال یافتن مرزهای جدیدی برای توسعه خلاقیت های خود هستند و یا کاربران عادی هستند که می خواهند بخشی از نیازهای خود را با نرم افزار لینوکس رایگان و آزاد برطرف کنند. در این صورت، ناآشنایی با برنامه های لینوکس باعث می شود بسیاری از این کاربران دوباره به سیستم عامل ویندوز بر گردند. در این خصوص برای آشنایی کاربران با برنامه های لینوکس در ادامه به معرفی ده ابزار توسعه نرم افزار و کنترل زبان های برنامه نویسی می پردازیم:

۱) بلوفیش بلوفیش (Bluefish) یکی از محبوب ترین محیط های برنامه نویسی وب است. با استفاده از این ابزار می توان به ویرایش کدهای زبان های برنامه نویسی یا نشانه گذاری پرداخت. تمرکز اصلی این ابزار روی ایجاد وب سایت های پویاست. بلوفیش هم مثل دیگر نرم افزارهای لینوکس، سبک و سریع است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نرم افزارهای مشابه، منبع سیستمی مصرف می کند. بلوفیش می تواند تا ۳۵۰۰ پرونده را به صورت هم زمان باز و ویرایش کند. از پروژه، فایل از راه دور، جست وجو و جایگزینی با عبارات با قاعده پشتیبانی می کند و میزان بازگشت های آن (Undo) نامحدود است. یکی از بهترین ویژگی های این نرم افزار، نواری است به نام Quick Bar که به کمک آن می توان هر دکمه ای را که می خواهید، به این نوار اضافه کنید تا با یک کلیک در دسترستان باشد. بلوفیش ویزاردهای زیادی برای زبان های ++C، آپاچی، DocBook ، HTML ، PHP،HTML و SQL دارد.

۲) آنجوتا آنجوتا ( Anjuta )، ابزاری رایگان و منبع باز برای توسعه کدهای C و ++ C است. این محیط قدرت مند نصب آسانی دارد و دارای ویژگی هایی چون مدیریت پروژه، ویزارد نرم افزار و ویرایش گر کد و دیباگر قوی است و در کنار آن، کامل کننده کد دارد و کدها را به طور کامل رنگ بندی می کند. رابط کاربری آنجوتا با استفاده از تکنیک Drag and Drop ، به کاربر اجازه می دهد المان های مورد نیاز برای طرح بندی مورد نظر خود را به سادگی روی صفحه بیندازد. ضمن آن که هر طرح بندی که کاربر مدنظر داشته باشد، در آن پروژه ثابت می ماند و برای هر پروژه می تواند ظاهر متفاوتی از آنجوتا را ببیند. آنجوتا هم چنین سیستم پلاگین داخلی دارد و می توان برای آن تعیین کرد که در یک پروژه کدام پلاگین ها فعال باشد و کدامیک غیرفعال. هم چنین یکی از بهترین نقاط قوت آنجوتا، مدیریت پروژه آن است که تقریبا می تواند تمام پروژه ها را با هر محیطی که نوشته شده است باز کند.

ادامه مطلب ...