پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

انواع Raid, مزایا و معایب هرکدوم!

گذرگاه IDE در طبقه بندی گذرگاههای سیستم ، جزء گذرگاههای خارجی محسوب می شود و در سیستم از آن به منظور ارتباط قطعاتی مانند Rewriter ، CD-ROM ، HDD و ... استفاده می شود . در سیستمهای امروزی به طور معمول دو کانکتور IDE برای برقراری ارتباط بین 4 وسیله جانبی وجود دارد ولی در پاره ای سیستم ها تعداد این کانکتورها 4 مورد می باشد ، دو کانکتور به عنوان IDE ، و دو کانکتور اضافی برای استفاده تحت عنوان RAID یا ATA 133,ATA 100 .

همانطور که می دانیم با استفاده از کانکتورهای IDE ی موجود روی مادر برد امکان استفاده از حداکثر دو دستگاه بر روی هر کانکتور وجود دارد .گذرگاه IDE در طبقه بندی گذرگاههای سیستم ، جزء گذرگاههای خارجی محسوب می شود و در سیستم از آن به منظور ارتباط قطعاتی مانند Rewriter ، CD-ROM ، HDD و ... استفاده می شود . در سیستمهای امروزی به طور معمول دو کانکتور IDE برای برقراری ارتباط بین 4 وسیله جانبی وجود دارد ولی در پاره ای سیستم ها تعداد این کانکتورها 4 مورد می باشد ، دو کانکتور به عنوان IDE ، و دو کانکتور اضافی برای استفاده تحت عنوان RAID یا ATA 133,ATA 100 .

همانطور که می دانیم با استفاده از کانکتورهای IDE ی موجود روی مادر برد امکان استفاده از حداکثر دو دستگاه بر روی هر کانکتور وجود دارد .RAID تکنولوژی است که امکاناتی نظیر افزایش سرعت , Back up گیری همزمان روی یک یا چند درایو و … در اختیار کاربر قرار می دهد . برای هر کدام از آرایشهای ممکن هنگام استفاده از دو یا چند هاردیسک , نسخه های متفاوت RAID مطرح می شود به عنوان مثال : RAID1 , RAID0 و….

در این مقاله سعی داریم که به نسخه های متفاوت RAID نگاهی نزدیکتر و دقیق تر بیندازیم

 .

ادامه مطلب ...

پاک کردن History در google

اگر با جستجوگرهای اینترنتی نظیر Google و Yahoo کار کرده اید ، حتما دیده اید که کلمات تایپ شده برای جستجو هنگام مراجعه بعدی در History مانده و با زدن یک حرف لیستی از کلمات قبلی را زیر محلی که می خواهید تایپ کنید می بینید.
شاید فکر می کنید
اگر با جستجوگرهای اینترنتی نظیر Google و Yahoo کار کرده اید ، حتما دیده اید که کلمات تایپ شده برای جستجو هنگام مراجعه بعدی در History مانده و با زدن یک حرف لیستی از کلمات قبلی را زیر محلی که می خواهید تایپ کنید می بینید.
شاید فکر می کنید مشکل از سایت Google ایجاد می شود ، اما اینطور نیست.
بلکه مشکل اصلی به مرورگر اینترنت اکسپلورر شما ربط دارد که کلمات تایپ شده را در خود ذخیره می کند. آیا دوست دارید تک تک ، کلمات را پاک کرده و یا یکجا از شر همه آنها خلاص شوید؟ خوب ابتدا سایت گوگل را باز کرده و یک کلمه ای که قبلا تایپ کرده اید را تایپ کنید. اگر اولین حرف آن را هم که زدید و لیست کلمات ظاهر شد دست نگه دارید. حالا با موس روی یکی از آنها رفته و بدون آن که کلیک کنید ، روی آن بایستید. در واقع الان کلمه موردنظر آبی شده و منتظر حرکت بعدی شماست.
در همین لحظه با دست دیگرتان به سراغ کیبورد رفته و کلید Delete را فشار دهید می بینید که آن کلمه موردنظر پاک نشد. به همین راحتی می توانید یکی یکی واژه ها را با موس برگزیده و با کلید Delete کیبورد آن را محو کنید. اما حالا اگر بخواهید همه آن را یکجا پاک کنید، چه ? نگران این موضوع نیز نباشید. راه حل دومی ، پیش روی شما می گذاریم تا از شر همه آنها یکجا خلاص شوید. ابتدا محیط اینترنت اکسپلورر را باز کرده و به سراغ منوی Tools رفته و InternetOption را برگزینید. سپس آیکون Content را خواهید دید که با کلیک روی آن منوهای دیگر را می بینید که یکی از آنها زیر Personal Information تحت نام Autocomplete است لطفا روی Autocomplete کلیک کرده و داخل آن شوید. حالا یک گزینه بنام Clear Autocomplete History هست که اگر آن را زده و ok کنید همه هیستوری گوگل یکجا پاک خواهد شد. البته حالت انتخابی هم بالای آن هست.
مثلا تیک داخل Web addresses را برداشته و یا تیک Forms را برداشته تا دفعه بعد اصلا ذخیره نشود. مشکل دیگری که باقی می ماند پاک نشدن هیستوری برای کاربرانی است که از Toolbar گوگل استفاده می کنند.

ادامه مطلب ...

امان از این فریم ها

در واقع باید گفت امان از این طراحان صفحات وب که هنوز ول کن فریم نیستند، با اینکه می دانند اکثر مردم از آن خوششان نمی آید. (وقتی در اینترنت به صفحه ای برمی خورید که نواحی مختلف آن مستقلا scrollbar دارند و با آنها بالا و پایین می روند، به صفحه ای فریم دار برخورد کرده اید).

امان از این فریم ها!
در واقع باید گفت امان از این طراحان صفحات وب که هنوز ول کن فریم نیستند، با اینکه می دانند اکثر مردم از آن خوششان نمی آید. (وقتی در اینترنت به صفحه ای برمی خورید که نواحی مختلف آن مستقلا
scrollbar دارند و با آنها بالا و پایین می روند، به صفحه ای فریم دار برخورد کرده اید).

هر وقت خواستید یک فریم از یک پنجره فریم دار را save کنید یا پرینت بگیرید، برای اینکه مطمئن باشید صفحه مورد نظر save می شود و یا یک "صفحه تر و تمیز بدون فریم" پرینت می گیرید، ابتدا باید صفحه مورد نظر را از توی فریم بیرون بکشید. چطوری؟ روی صفحه فریم مورد نظر کلیک راست کنید و بیایید روی properties، سپس کلید موس را رها کنید تا صفحه properties باز شود. آیا در این صفحه آدرسی جلوی عبارت URL می بینید؟ این آدرس را در جعبه آدرس مرورگرتان بنویسید و کلید enter را بزنید، بله حالا همان صفحه را تر و تمیز و بدون فریم می توانید مشاهده کنید.

راستی.... لازم نیست آدرس جلوی عبارت URL را در جعبه آدرس مرورگرتان تایپ کنید، آن را های لایت (select) کنید (کرزر را ابتدای آن قرار دهید، کلید چپ موس را فشار دهید و توسط موس کرزر را روی تمام آدرس بکشید تا تماما آبی شود) سپس کلیک راست، copy . بعد روی جعبه آدرس رفته، تمام آدرس قبلی را های لایت کنید سپس کلیک راست paste . بله کار انجام شده است.

http://persiantalent.mihanblog.com/post/450

com. pcdocblogsky.www

تعریف نرم افزار آزاد

- آزادی برای اجرای برنامه به هر منظوری (آزادی ۰)ما این تعریف را از نرم افزار آزاد(Free Software) ارائه می دهیم تا به وضوح نشان دهیم که چه مواردی باید در مورد یک نرم افزار خاص صدق کند تا آن نرم افزار آزاد تلقی شود.نرم افزار آزاد موضوع آزادی است نه قیمت. برای درک این مفهوم ،باید به معنای کلمه free در عبارت free speech(سخن آزاد) فکر کنید نه به معنای آن در عبارتی مانند free beer.[توضیح این که کلمه free در زبان انگلیسی در دو معنای آزاد و رایگان به کار می رود.منظور نویسندگان در این جا مفهوم آزادی است نه رایگان بودن.بدیهی است به دلیل وجود دو کلمه جداگانه برای ترجمه این کلمه در فارسی،چنین مشکل لغوی وجود ندارد.]نرم افزار آزاد موضوع آزادی کاربران در اجرا، کپی، توزیع، آموختن، تغییر دادن و توسعه نرم افزار است.به بیان دقیقتر ،نرم افزار آزاد به چهار نوع آزادی(Freedom) برای کاربران یک نرم افزار اشاره می کند:

-
آزادی برای اجرای برنامه به هر منظوری (آزادی ۰)
-
آزادی برای آموختن نحوه عملکرد نرم افزار و سازگار کردن آن با نیازهای شخصی. (آزادی ۱). دسترسی به کد منبع پیش شرط این بند است.
-
آزادی برای توزیع مجدد کپی برنامه تا بتوانید به همسایه خود کمک کنید! (آزادی ۲)
-
آزادی برای اصلاح کردن و توسعه نرم افزار و منتشر کردن این اصلاحات برای همگان، که نتیجه آن منفعت‌های عمومی جامعه خواهد بود. (آزادی ۳). دسترسی به کد منبع پیش شرط این بند است.برنامه ای آزاد است اگر کاربران آن همه این آزادی‌ها را داشته باشند. بنابراین، شما باید آزاد باشید تا کپی‌ها را با تغییر یا بدون تغییر، رایگان یا با دریافت وجهی برای توزیع، برای هرکس و هرجا مجددا توزیع کنید. آزاد بودن برای انجام این کارها (در میان مطالب دیگر) به این معنی است که شما مجبور نیستید از کسی اجازه بگیرید یا برای مجوز پولی پرداخت کنید.شما همچنین باید این آزادی را داشته باشید که در برنامه تغییراتی ایجاد کنید و آنها را به طور خصوصی در کار خود استفاده کنید. بدون این که حتی وجود آنها را متذکر شوید. اگر شما تغییراتتان را منتشر کنید، نباید مجبور باشید که شخص مخصوصی را به روش خاصی آگاه کنید.آزادی برای استفاده از یک برنامه به معنای آزادی برای هر شخص یا سازمان برای استفاده در هر نوع سیستم رایانه‌ای، هر نوع کار، و بدون نیاز به ارتباط بعدی با توسعه دهنده یا هر نهاد خاص دیگر است.

ادامه مطلب ...

نحوه ساخت یک فلش مموری قابل بوت

یکی از راه های بسیار مناسب برای نصب سیستم عامل های مختلف (operating systems ) بروی برخی از کامپیوتر ها  ( مانند نت بوک ها ( Netbook ) که فاقد دیسک خوان DVD و CD می باشند ) استفاده از حافظه های جانبی مانند فلش مموری ها ( Flash memory ) می باشد. در حالت عادی اگر یک کاربر کامپیوتر کلیه محتویات دی وی دی نصب ویندوز ویستا یا هر سیستم عامل دیگری را در داخل یک فلش مموری بریزد نمی تواند از این فلش مموری برای نصب سیستم عامل بروی کامپیوتری که سیستم عامل ندارد استفاده کند زیرا این حافظه جانبی قابلیت بوت شدن را ندارد . خوشبختانه با استفاده از برنامه Command Prompt سیستم عامل ویندوز ویستا و ویندوز هفت به راحتی و بدون نیاز به نرم افزار های جانبی ، دوستان می توانند یک فلش مموری قابل بوت بسازند و بعد از ساختن فلش مموری قابل بوت محتویات سی دی و یا دی وی دی نصب سیستم عامل را بروی این فلش مموری کپی کنند و از آن برای نصب سیستم عامل استفاده کنند .

من این آموزش را برای سیستم عامل ویندوز ویستا ( Vista ) توضیح میدهم و هیچ تفاوتی با ویندوز هفت ( Seven ) ندارد . برای انجام این کار به ترتیب زیر عمل کنید :

 1- ابتدا یک فلش مموری با ظرفیت حداقل یک گیگا بایت را به یو اس بی ( USB ) کامپیوتر وصل کنید 
2-
برنامه Command Prompt  یا CMD در ویندوز ویستا را اجرا کنید
3-
بعد از اجرای نرم افزار Command Prompt ، در محیط داس عبارت diskpart را تایپ کنید و دکمه اینتر را فشار دهید
4-
اینک عبارت list disk را تایپ کنید و دکمه اینتر را فشار دهید تا کلیه درایو دیسک های شما در این لیست نمایش داده شود . ( ظرفیت هارد لپ تاپ من 180 گیگابایت می باشد و برای آموزش بهتر به دوستان یک فلش مموری 2 گیگا بایتی به کامپیوترم وصل کردم که بعد از اجرای دستور list disk مطابق تصویر زیر این دو درایو دیسک را به صورت مجزا نشان میدهد که فلش مموری من با نام Disk 1 می باشد )

- حال دستور select disk X را تایپ کنید ( به جای عبارت X شماره درایو فلش مموری را تایپ کنید )
6-
سپس دستور clean را تایپ کنید
7-
بعد از اجرای دستور clean دستور create partition primary را تایپ کنید
8-
بعد از اجرای دستور فوق دستور select partition 1 را تایپ کنید

ادامه مطلب ...

هزینه استفاده از اینترنت Dial-up خود را کاهش دهید!

دیگر صحبت از اینترنت Dial-up کم سرعت کشور ما به موضوعی تکراری تبدیل شده است. بر خلاف کشورهای نه چندان پیشرفته دیگر ، کاربران ایرانی همچنان برای اتصال به اینترنت از سرویس های اینترنت Dial-up استفاده میکنند و تعداد کاربرانی هم که از ADSL استفاده میکنند ناچیز است. ترفندها و نرم افزارهای افزایش سرعت اینترنت Dial-up هم در عمل افزایش سرعتی را به بار نمی آورد چون به نوعی آب از سرچشمه گل آلود است. در این زمان بهترین کار یادگرفتن ترفندهای چگونگی استفاده بهینه از اینترنت Dial-up است. به طوریکه با کمترین سرعت ، بیشترین بازدهی را داشته باشد. این ترفندها بر اساس تجربیات شخصی به دست آمده اند ، در نتیجه با عمل به آنها میتوانید مطمئن باشید استفاده بهینه ای از سرعت کم اینترنت خود داشته اید.- برای اتصال به اینترنت با خطوط تلفن ، از قانون کاهش تعرفه های مخابرات بعد از ساعت 21 الی 8 صبح استفاده کنید.
2-
خطوط آنالوگ خود را به دیجیتال تبدیل کنید. تون به جای پالس تا سرعت داده های شما در اینترنت بیشتر شود.

3-
از کارت های شبانه که اکثرأ رایگان هستند استفاده کنید.

4-
نگذارید وقتتان سرگرم بررسی یک سایت شود ، اگر سایت را می توانید Save کنید تا در حالت آفلاین آنرا مطالعه کنید.

5-
کامپیوتر خود را هر از چند گاهی Defrag کنید تا تمام سیستم عاملتان منظم ویک پارچه شود.

6-
در هنگام ارتباط به اینترنت برنامه های غیر ضروری را ببندید.

7-
اگر می خواهید فایلی را دانلود کنید به حجم و همچنین در صورت رمز گذاری از صحت رمز آن اگاه شوید.

ادامه مطلب ...

مشخصات و ویژگیهای بارکد

کد 128 امکان کد گذاری همه ی 128 حرف مربوط به مجموعه کاراکترهای کد اسکی را ارائه می کند. این کد با استفاده از خطوط و فضاهای خالی با 4 پهنای مختلف ، به بیشترین فشردگی ممکن سمبل ها نسبت به روش های قدیمی تر خود که از خطوط و فضاهای خالی با 2 ضخامت مختلف استفاده می کردند ، رسیده است
کد 128 ممکن است به صورت دو طرفه (از هر دو جهت ) اسکن شود و محدودیتی هم برای تعداد کاراکترها در هر بارکد وجود ندارد. هر چند ممکن است طول بارکد با توجه به نوع اسکنر مورد استفاده و یا مکان مورد نظر برای چاپ بارکد محدود شود . اما این روش محدودیتی برای طول بارکد ایجاد شده ندارد.
کد 128 سه مجموعه کاراکتری متفاوت دارد که در جدول مشخصات بارکد به نام های Code Set A و Code Set B و Code Set C مشخص شده است .هر کدام از این سه مجموعه کد می تواند با کاراکتر شروع مربوط به خودش مورد انتخاب واقع شود. کاراکتر خاص `shift` در هر مجموعه به شما امکان می دهد تا بتوانید در بین یک کد ست از کد ست های دیگر هم استفاده کنید با این توصیف امکان استفاده ازچند کد ست در یک بار کد وجود دارد. با استفاده از این روش طول بارکد چاپ شده می تواند به کمترین حد ممکن خود برسد.
در صورتی که داده ها فقط شامل اعداد باشد استفاده از مجموعه کد C باعث می شود تا طول بارکد چاپ شده به کمترین حد ممکن تقلیل پیدا کند . البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای استفاده از Code Set C بایستی تعداد ارقام رشته ای که می خواهید بارکد آن را چاپ کنید زوج بوده و حداقل 4 رقم و یا بیشتر طول داشته باشد.
هر کدام از مجموعه کدهای A,B,C یک یا چند کاراکتر برای توابع خاص رزرو کرده اند
از ویژگی های کد 128 استفاده از رقم کنترل برای بررسی صحت بارکد خوانده شده توسط دستگاه اسکنر بارکد می باشد.

 

ادامه مطلب ...

نحوه بازیابی رمز عبور فایل های ZIP

همان گونه که می دانید پسوند .zip معروفترین پسوند و یا فرمت برای فشرده سازی انواع فایل ها می باشد که استفاده های فراوانی دارد. این فرمت می تواند فایل های شما را تا چندین برابر فشرده کند و به صورت یک آرشیو کلی درآورد و برای افرادی که با کمبود فضا مواجه هستند، بسیار مناسب است. یکی همان گونه که می دانید پسوند .zip معروفترین پسوند و یا فرمت برای فشرده سازی انواع فایل ها می باشد که استفاده های فراوانی دارد. این فرمت می تواند فایل های شما را تا چندین برابر فشرده کند و به صورت یک آرشیو کلی درآورد و برای افرادی که با کمبود فضا مواجه هستند، بسیار مناسب است. یکی از قابلیت های مهم این فرمت این است که شما می توانید بر روی آرشیوهای ZIP خود، رمز عبور قرار دهید تا دسترسی دیگران را محدود کنید. اما اگر رمز عبور خود را فراموش کنید چه می کنید؟

   
در این مقاله قصد داریم تا سریع ترین راه برای کشف رمز عبور فایل های ZIP را معرفی کنیم. لازم به ذکر است این مقاله فقط برای افزایش آگاهی افراد و استفاده های مثبت نوشته شده است و هرگونه استفاده نادرست از این آموزش به عهده خود کاربر است

ما برای بازگشایی و یا کشف رمز عبوری فایل های ZIP از یک نرم افزار کم حجم و قدرتمند با نام PicoZip  استفاده می کنیم. این نرم افزار رایگان می باشد و قادر است براحتی و در کمترین زمان ممکن، حتی رمزهای عبوری بلند و غیرصریح را پیدا کند. در اصطلاح کامپیوتری این نرم افزار رمز عبور را "بازیابی" یا "رمز گشایی" و یا "کشف" می کند. همچنین در اصطلاح هکر ها برنامه رمز عبوری را می شکند!

PicoZip
برای بازیابی رمزها ار دو روش متفاوت استفاده می کند. با استفاده از دیکشنری خود نرم افزار و روش دوم به اصطلاح "شکستن حیوانی".  هر دو از معمولترین متدها می باشند. روش اول متکی به آزمایش کلماتی است که برای کاربر شناخته شده و آشنا می باشند. با یک مثال این روش را توضیح می دهیم. مثلا بیشتر افراد کلماتی آشنا مانند اسم خود، اسم دوستان، شماره تلفن، شماره شناسنامه، تاریخ تولد و یا مجموعه ای از این اعداد و حروف ها را به عنوان رمز عبوری خود قرار می دهند که در درجه اول از امنیت پایینی برخوردار است و در درجه دوم تشخیص آن ها برای کرکر ها و هکر ها ساده تر است و برنامه از این روش استفاده می کند. این روش سریع تر است ولی به طور قطع همیشه کار نمی کند.

ادامه مطلب ...

فارسی نویسی در لینوکس

این مسئله از واضحات است که برای یک کاربر فارسی زبان سیستم عاملی ارزش دارد که در آن بتوان از امکانات فارسی مانند تایپ فارسی و فارسی نویسی در بخش های مختلف بهره برد. لینوکس هم به عنوان سیستم عاملی که کم کم جای خود را در خانه هااین مسئله از واضحات است که برای یک کاربر فارسی زبان سیستم عاملی ارزش دارد که در آن بتوان از امکانات فارسی مانند تایپ فارسی و فارسی نویسی در بخش های مختلف بهره برد. لینوکس هم به عنوان سیستم عاملی که کم کم جای خود را در خانه ها باز میکند، از این قاعده مستثنی نیست. این مقاله به بررسی چگونگی فارسی نویسی در لینوکس می پردازد.

به چه چیزهایی نیاز داریم؟
خوب برای اینکه عملیات فارسی نویسی برای لینوکس موفقیت آمیز باشد، به برنامه های زیر نیاز دارید:

-
محیط گرافیکی GNOME نسخه 2 و بالاتر یا KDE نسخه 3 و بالاتر

- XFree86
نسخه 4.2.0 و بالاتر
لازم به ذکر است که نسخه های محیطهای GNOME و KDE که در بالا ذکر شدند، از Unicode پشتیبانی میکنند که میتوانند کاراکترهای فارسی را به درستی نشان دهند. ضمنا برنامه Xfree86 نسخه 4.2.0 دارای بهبودهایی در بارگزاری فونت ها و پشتیبانی از antialiasing است.

چگونه شروع کنیم ؟
برای شروع ابتدا بسته فارسی را از بخش دانلوددریافت کرده آنرا باز کنید. برای بازکردن این فایل کافی است دستورات زیر را در یک پنجره ترمینال تایپ کنید:

cp *.ttf /usr/X11R6/lib/X11/fonts/TTF/ $

cp fa /usr/X11R6/lib/X11/xkb/symbols/ $

حاصل کار 3 فایل خواهد بود که دو تای آنها قلم Tahoma و یکی صفحه کلید فارسی است که من آنرا با هر طوری بود درست کردم.

ادامه مطلب ...

چطور ریز پردازنده کار می‌کند؟

وقتی در حال خواندن این صفحه از اینترنت هستید، قطعه‌ای از کامپیوتر شما در حال انجام میلیون‌ها پردازش منطقی و ریاضی است.
این قطعه که شاید به اندازه کف دست شما هم نباشد، ریز پردازنده (Micro Processor) نام دارد. در کامپیوتر‌ها این قطعه به نام (Central Processing Unit CPU)یا واحد پردازش مرکزی نیز شناخته شده است.
قبل از شروع به توضیح در مورد ریزپردازنده‌ها بهتر است کمی در مورد پردازش و مفهوم پردازش‌ها منطقی بحث کنیم.
کامپیوتر و در کل هر وسیله‌ای که اطلاعات (در اینجا سیگنال‌های دیجیتالی) را از ورودی دریافت می‌کند و با تغییر و تبدیل آن و انجام عملیاتی روی آن، خروجی مشخصی را تولید می‌کند، باید دارای یک سری دستورالعمل‌هایی برای اینکار باشد. وقتی حجم اطلاعات ورودی بالا می‌رود و دستورالعمل‌ها پیچیده‌تر می‌شوند، نیاز به وسیله‌ای داریم که بتواند دستورالعمل‌ها را به نوبت و با نظم خاصی اجرا کند.
پردازش‌ها و دستورالعمل‌ها در کامپیوتر، عمل‌گرهای منطقی و ریاضی هستند. در ادامه به تکامل پردازشگر‌ها و ساختار آن‌ها می‌پردازیم.
اولین ریزپردازنده کامپیوتر توسط شرکت اینتل معرفی شد. Intel4004 در سال 1971 به بازار آمد و در مقایسه با چیزی که امروزه به نام پردازشگر می‌شناسیم کاملاً پیش پا افتاده و ضعیف بود.
4004
تنها می‌توانست 4 عمل اصلی ریاضی را تنها در 4بیت در یک لحظه انجام دهد.نکته جالب طراحی این پردازشگر در آن زمان این بود که همه چیز روی یک چیپ(Chip) قرار گرفته بود. تا قبل از آن واحد‌های پردازش در چندین چیپ قرار داشتند یا اینکه فقط از چنیدن ترانزیستور متصل به هم ساخته می‌شدند.
اولین پردازشگری که به کامپیوتر‌های خانگی راه پیدا کرد Intel8080 بود که پردازشگری 8بیتی بود و در سال 1974 معرفی شد. ولی پردازشگری که بازار را متحول کرد، Intel8088 بود و در سال 1974 معرفی شد و کمتر از 10 سال بعد از آن در کامپیوتر‌های IBM ظاهر شد. بعد از آن مدل‌های دیگری به بازار آمدند تا اینکه Pentium بازار کامپیوتر را متحول کرد

ادامه مطلب ...