پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

ترفندهای آفیس 2007

عوض کردن فونت پیش فرض در اکسل 2007

اکسل 2007 به طور پیش فرض از فونت Calibri استفاده می کند . اگر شما برای ویرایش سندهای اکسل خود ، فونت خاصی را استفاده می کنید ، بهتر است که فونت پیش فرض و اندازه آن را طبق نیاز خود تغییر دهید . برای این کار ، ابتدا روی دکمه ی آفیس کلیک کرده و سپس گزینه ی Excel Options را انتخاب کنید . در پنجره باز شده ، از قسمت سمت چپ ، کاربرگ Popular را انتخاب کنید ( البته به طور پیش فرض ، پنجره تنظیمات روی این کاربرگ قرار دارد ) .
حال در سمت راست و در وسط صفحه ، به قسمت When creating new workbooks بروید . با استفاده از تنظیمات موجود در این قسمت ، به راحتی می توانید فونت پیش فرض و اندازه آن را تغییر دهید . بعد از کلیک روی گزینه ی OK ، پیامی ظاهر می شود ، مبنی بر اینکه برای اعمال تغییرات باید برنامه را از نو راه اندازی کنید .
از این به بعد هر گاه که یک سند اکسل جدید ایجاد می کنید ، خواهید دید که فونت سند ، همانی است که شما در تنظیمات انتخاب کرده بودید .

سنجاق زدن به اسناد ، برای در دسترس نگه داشتن آنها !

نزم افزارهای خانواده آفیس ، به طور پیش فرض تاریخچه ی اسنادی را که آنها را ویرایش کرده اید ، در لیست اسناد جدید یا Recent Documents نگهداری می کنند . همانگونه که می دانید ، اسناد جدیدی که آنها را ویرایش می کنید ، در ابتدای این لیست قرار می گیرند و به همین ترتیب اسناد قدیمی تر به انتهای لیست هدایت می شوند .
حتماً شما هم یک سری اسناد دارید که همیشه با آنها سر و کله می زنید و مشغول مطالعه و یا ویرایش آنها هستید و دوست دارید که این اسناد در دسترس شما باشند . با استفاده از قابلیت جدیدی که به نرم افزارهای آفیس 2007 اضافه شده است ، به راحتی می توانید اینگونه اسناد را در لیست تاریخچه ی فایل هایی که با آنها کار می کنید ، به طور ثابت نگه دارید .
برای این منظور کافی است که بر روی دکمه ی آفیس کلیک کرده و سپس از لیست تاریخچه ی اسناد ، سند مورد نظر را پیدا کرده و با کلیک بر روی نمادی که درست رو به روی نام سند و در سمت راست آن قرار دارد ، سند مورد نظر را به طور ثابت در لیست نگه دارید . با کلیک بر روی نماد مورد نظر ، رنگ آن سبز می شود .

 

استفاده از قابلیت Bookmark کردن قسمتی خاص از اسناد در آفیس 2007

اگر در حال تکمیل و ویرایش یک سند حجیم و طولانی هستید که صفحات زیاد و متعددی دارد ، گشت و گذار و سرک کشیدن به جای جای آن ، کار خسته کننده ای خواهد بود . همچنین طولانی بودن یک سند ، کار جستجو به دنبالی مکانی خاص از سند را برای ویرایش دوباره ، بسیار سخت می کند . اما در Word 2007می توانید قسمت های خاصی از سند را Bookmark کنید و با این کار به راحتی و بدون نیاز به جستجو و اتلاف وقت ، به مکان مورد نظر دسترسی داشته باشید . برای ایجاد یک Bookmark در اسناد ، مراحل زیر را یک به یک اجرا کنید .
1
ـ بخشی از سند مورد نظر خود را که دوست دارید Bookmark کنید، انتخاب کنید؛ کافی است که مکان نما را در آنجا قرار دهید .
2
ـ در Ribbon ، کاربرگ Insert را انتخاب کنید .
3
ـ حال بر روی گزینه ی Bookmark که در مجموعه Links قرار دارد ، کلیک کنید .
4
ـ در پنجره باز شده و در فیلد خالی ، برای Bookmark مورد نظر ،نامی انتخاب کنید . دقت کنید که این نام باید با حروف شروع نوشته شود و حاوی هیچگونه فاصله ای Space هم نباشد .
5
ـ برای اتمام کار روی Add کلیک کنید .
در پنجره تنظیمات Bookmark ، می توانید بعضی از آیتم هایی را که قبلاً تعریف نموده اید ، پاک کنید . اگر هم سندی را باز نموده اید و قصد دارید که به قسمتی که Bookmark کرده اید هدایت شوید ، می توانید از همین جا اقدام کنید ؛ کافی است که نام آیتم مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه ی Go To را کلیک کنید .
در زیر لیست Bookmark ها ، دو گزینه در اختیار دارید . با استفاده از گزینه Sort by که دو دکمه ی رادیویی در اختیار شما قرار می دهد ، می توانید Bookmark ها را بر حسب نام و یا بر حسب مکان قرار گرفتن آنها در سند ، مرتب کنید .
در دومین و آخرین گزینه ی این پنجره که Hidden bookmarks نام دارد ، اگر قصد مخفی کردن قسمتی از سند را دارید و می خواهید مکان آن را فراموش نکنید ، می توانید ابتدا آن قسمت را Bookmark کرده و سپس آن را مخفی کنید که در مراجعات بعدی ، مشکلی با پیدا کردن آن نداشته باشید .

جستجویی بسیار آسان در میان یک سند طولانی

این ترفند نیز کارآیی شبیه به ترفند قبلی دارد . هنگامی که با یک سند طولانی و بزرگ کار می کنید ، طبیعتاً به سادگی در میان مطالب آن گم می شوید و مجبور خواهید شد برای پیدا کردن قسمتی خاص از سند ، مرتباً آن را از بالا به پایین و بالعکس پیمایش کنید . اما در Word 2007 راه آسان تری برای این کار وجود دارد . شما می توانید از نمای بند انگشتی صفحات سند استفاده کنید . با استفاده از نمای بند انگشتی ، تصویری کوچک از هر صفحه سند در اختیارتان قرار می گیرد . هر چند این تصاویر خوانا نیستند ، اما از طریق آنها می توانید نحوه چیدمان صفحه ،مانند وجود عکس و یا جدول ها و ... را در آنها ببینید . همچنین هر کدام از این تصاویر بندانگشتی ، شماره دارد و بنابراین با استفاده از آنها می توانید صفحه ای خاص را برای مشاهده انتخاب کنید .
هنگامی که روی یکی از این تصاویر کلیک کنید ، نرم افزار Word به طور خودکار مکان نمای شما را به ابتدای صفحه مورد نظر می برد و شما می توانید سریعاً ویرایش را از آنجا شروع کنید . برای فعال کردن این قابلیت ، در Ribbon به کاربرگ View رفته و سپس از مجموعه Show/Hide ، گزینه ی Thumbnails را فعال کنید . با این کار در سمت چپ سند ، قسمتی جداگانه باز می شود و که شامل تصاویری بندانگشتی از تمامی صفحات سند شماست .
ناگفته نماند که می توانید با نگه داشتن کلید Ctrlو استفاده از دکمه ی وسطی ماوس ، این تصاویر کوچک را بزرگ نمایی کرده و تسلط بیشتری روی متون موجود در آنها داشته باشید .

یک پیشنهاد : اسناد خود را با همان فرمت قدیمی ذخیره نمایید !

یکی از مشکلاتی که جدیداً گریبانگیر کسانی می شود که به استفاده از مجموعه نرم افزارهای آفیس 2007 روی آورده اند ، مشکل باز نشدن اسناد آفیس 2007 در دیگر کامپیوترهاست . مشکل از اینجا شروع می شود که شما به استفاده از نرم افزارهای آفیس 2007 روی آورده اید و خصوصاً نرم افزار پرکاربرد Word 2007 ، در حالی که اکثر کاربران هنوز هم نرم افزارهای خانواده ی آفیس 2003 را دو دستی چسبیده اند و حوصله ی یادگیری و سر و کله زدن با محیط جدید نرم افزارهای 2007 را ندارند .
اما فرض می کنیم سندی را با استفاده از نرم افزر Word 2007 آماده کرده اید و قصد دارید که آن را به کسی نشان داده و یا آن را به جایی برده و چاپ کنید . اما سند مورد نظر ، در کامپیوتر مذکور نشان داده نمی شود . چرا ؟ مشکل اینجاست که نرم افزار Word 2007 برای ذخیره ی فایل های خود ، از نوعی فرمت جدید استفاده می کند و علامت آن هم اضافه شدن کاراکتر X به پسوند قدیمی این نرم افزار است . پسوند قدیمی اسناد این نرم افزار ، doc * بود ، در حالی که پسوند جدید docx * است . خب چاره چیست ؟
بهترین راه این است که تا زمانی که استفاده از نرم افزارهای خانواده ی آفیس 2007 بین کاربران جا نیفتاده است ، اسناد خود را با همان فرمت قدیمی ذخیره نموده و وقت خود را فعلاً صرف یادگیری و آشنایی با محیط و ویژگی های جدید این نرم افزار نمایید . این موضوع در رابطه با دیگر نرم افزارهای خانواده آفیس 2007 هم صدق می کند .

برای ذخیره کردن اسناد با فرمت قدیمی دو راه اختیار دارید :

1 ـ زمانی که قصد ذخیره نمودن سند را داشتید ، روی دکمه آفیس کلیک کرده و سپس با رفتن به روی Save As ،
گزینه Word 97 - Document2003را کلیک کنید ، تا سند مورد نظر با فرمت قدیمی doc * ذخیره شود . استفاده از این روش را تنها زمانی توصیه می کنیم که شما فردی حواس جمع باشید و صد البته نه فراموشکار ! چرا که در مواقعی بسیار ضروری ، ممکن است عجله داشته باشید و فراموش کنید که سند مورد نظر را با فرمت قدیمی ذخیره نمایید . همچنین این فرمت به طور کامل با نسخه ی قبلی نرم افزار هماهنگ می باشد . البته در نظر داشته باشید ، با ذخیره کردن سند به فرمت قدیمی ، امکان مشاهده و استفاده از تغییراتی که با استفاده از ویژگی های جدید آفیس 2007 در سند ایجاد نموده اید ، وجود ندارد .
2
ـ روش دوم که به نظر می رسد راه بهتر و مطمئن تری هم باشد ، این است که فرمت پیش فرض اسناد برای ذخیره شدن را همان فرمت قدیمی یعنی doc * قرار دهید . با این کار ، هرگاه که با استفاده از آیکونی که برای ذخیره نمودن اسناد در نوار ابزار دسترسی قرار داده شده است ، اقدام به ذخیره کردن اسناد کنید ، همگی آنها با فرمت قدیمی ذخیره می شوند ( برای ذخیره کردن اسناد ، از کلیدهای Ctrl+S هم می توان استفاده کرد ) . برای این کار ابتدا روی دکمه ی آفیس کلیک کرده Word Options را انتخاب کنید .
سپس در پنجره باز شده و از پانل سمت چپ ، Save را کلیک کنید . حال در قسمت Save Documents از منوی کشویی که در کنار گزینه ی Save files in this format قرار دارد ، گزینه ی Word 97 - 2003 Document *.doc را انتخاب کنید .
منبع: مجله دانش و کامپیوتر ، شماره 84

www.pcdoc.blogsky.com

 

نظرات 1 + ارسال نظر
ژیلا 1389/02/15 ساعت 01:20 ب.ظ

salam man ehtiyaj be ye maghele az algoritm sayezany daram motasefane harchi migardam chizi peyda nemikonam mitonid komakam konid?

به ایمیلت مراجعه کن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد