پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

گرافیک سه بعدی چیست ؟

برای اغلب کاربران مشاهده یک بازی کامپیوتری متداولترین روش برای مشاهده گرافیک سه بعدی است . بازیهای کامپیوتری بر اساس تصاویری ایجاد می گردند که کامپیوتر در آفرینش آنها نقشی حیاتی دارد. تصاویر فوق می بایست مراحل تدوین زیر را سپری نمایند:

·       ایجاد یک دنیای مجازی سه بعدی

·       مشخص نمودن بخش هائی از دنیای مجازی که می بایست بر روی صفحه نمایش داده شوند.

·       مشخص نمودن نحوه نمایش هر پیکسل بر روی صفحه تا از این طریق بتوان یک تصویر واقعی را نمایش داد.

 چگونه می توان یک تصویر را مشابه  شکل واقعی آن ایجاد نمود؟

برای آفرینش تصاویر گرافیکی و انطباق آنها با شکل واقعی ، می بایست پیکسل ها را بر روی یک صفحه دو بعدی مستقر و با انجام عملیات متفاوت ، یک تصور سه بعدی  از آنان را خلق تا هر بیننده در برخورد با تصویر خلق شده یک برداشت سه بعدی از تصویر را در ذهن خود ایجاد نماید. در این راستا از امکانات متعدد نظیر : Shapes  ، Surface textures  ، Lighting ,Perspective , Depth of field و Anti-aliasing استفاده می گردد. بررسی هر یک از موارد فوق خارج از حوصله این بخش بوده و کاربران می توانند از منابع ذیربط در رابطه با " گرافیک سه بعدی " استفاده نمایند.

کارت گرافیک سه بعدی

در ابتدای مطرح شدن کامپیوترهای شخصی ، رفتار کارت های گرافیک مشابه یک مترجم بود. در چنین مواردی تصاویر ایجاد شده  توسط پردازشگر بکمک کارتهای گرافیک به پالس های الکتریکی مورد نیاز درایور مانیتور کامپیوتر، تبدیل می گردیدند. با اینکه روش فوق بدرستی کار می کرد ولی سهم پردازنده  برای انجام عملیات (پردازش) بسیار بالا بود . در این راستا تمام عملیات مربوط به پردازش تصویر توسط پردازنده صورت می گرفت . وضعیت فوق صرفا" مختص کارت گرافیک نبود و اغلب کارت ها دارای عملکردی مشابه کارت گرافیک با توجه به حوزه عملکرد خود بودند.

ادامه مطلب ...

شبکه گیگابایتی چیست؟

شبکه های متصل با سیم نیز در کنار شبکه های بی سیم در حال پیشرفت اند. این پیشرفت باعث شده تا کامپیوترهای رو میزی بتوانند با سرعت 1000 مگابایت بر ثانیه به یکدیگر متصل شوند. چندی است که نسل تازه ای از شبکه های متصل با سیم با نام Eethernet گیگا بیتی زیر سایه و درهیاهوی شبکه های بی سیم متولد شده. این استاندارد که که طراحی آن از حدود 6 سال پیش آغاز شده بود سرانجام به بار نشست و سرعت آن چهار برابر پر سرعت ترین شبکه بی سیم کنونی است. کنترل کننده های Ethernet گیگا بایتی کم کم جای خود را روی بردهای اصلی بازکرده و جای کنترل کننده های Fast Ethernet را با سرعت 100 مگا بیت بر ثانیه می گیرند. آزمایش های نشان داده اند که سرعت شبکه های Ethernet گیگا بیتی در عمل به 90 مگا بیت بر ثانیه می رسد. این میزان برابر است با ده برابر سرعت Fast Ethernet . آهنگ انتقال در Ethernet گیگابیتی در حال حاضر از هر سخت دیسکی بیشتر است. بنا براین هنگام کار با فایل های ویدئویی یا CAD که روی کامپیوتر های سرویس دهنده ذخیره شده اند، شبکه سرعت کار را کاهش نمی دهد. هر چه سریعتر، هر چه ارزانتر با گسترش کنترل کننده های گیگابیتی، در خواست برای سوئیچ های مناسب نیز رو به افزایش است. قیمت این دستگاه ها هم به طور همزمان رو به کاهش است به طوری که یک سوئیچ گیگا بیتی با 8 درگاه سال گذشته حدود 2000 یورو پایین آمده. Ethernet گیگا بیتی با سرعت زیادی که دارد برای انتقال داده ها روی شبکه های محلی هم بسیار مناسب است. دستگاه های Ethernet گیگا بیتی اگر چه با گونه های پیشین یعنی Fast Ethernet و Ethernet مگا بیتی سازگارند اما برای بهره مندی از بیشترین سرعت باید از هر4 زوج سیم استفاده کرد. افزون بر این از یک مدولاسیون پنج سطحی نیز استفاده می شود. همه اینها به این معنی است که روی هر زوج سیم و در هر تپش با بسامد 100 مگا هرتز بیش از دو بیت منتقل می شود. در نتیجه بیش از یک گیگابیت بر ثانیه فرستاده می شود که بخشی از این پهنای باند اضافی برای رمز گذاری داده ها با شیوه Trellis به کار می رود. داده هایی که در این شیوه به جریان داده های اضافه می شود پایداری و ایمنی این شبکه ها را افزایش می دهد. کابل ها یکسان نیستند برای بهره مندی از بیشترین سرعت، باید کابل ها را کمی پیچیده تر ساخت. کابل های 4 رشته ای Cat5 که در Fast Ethernet در فاصله های کوتاه به کار می روند در Ethernet گیگا بیتی قابل استفاده نیستند و سرعت این دستگاه ها را تا حد Fast Ethernet کاهش می دهند. جالب است بدانید که در سخت افزار گیگا بیتی تفاوتی میان درگاه های Uplink و Downlink وجود ندارند. هر دستگاه طرف مقابل را شناسایی کرده و بسته به اینکه در سمت دیگر یک کارت شبکه یا یک سوئیچ قرار داشته باشد خود را تنظیم می کند. کابل های هشت رشته ای هم از نظر کیفیت با هم تفاوت دارند.

ادامه مطلب ...

رمزنگاری اطلاعات

 گسترش و رشد بی سابقه اینترنت باعث ایجاد تغییرات گسترده در نحوه زندگی و فعالیت شغلی افراد ، سازمانها و موسسات شده است . امنیت اطلاعات یکی از مسائل مشترک  شخصیت های حقوقی و حقیقی است . کاربران اینترنت در زمان استفاده از شبکه،  اطلاعات حساس و مهمی را بدفعات ارسال و یا دریافت می دارند. اطمینان از عدم دستیابی افراد غیر مجاز به اطلاعات حساس از مهمترین چالش های امنیتی در رابطه با توزیع اطلاعات در اینترنت است . اطلاعات حساس که ما تمایلی به مشاهده آنان توسط دیگران نداریم ، موارد متعددی را شامل می شود. برخی از اینگونه اطلاعات بشرح زیر می باشند :

§       اطلاعات کارت اعتباری

§       شماره های عضویت در انحمن ها

§       اطلاعات خصوصی

§       جزئیات اطلاعات شخصی

§       اطلاعات حساس در یک سازمان

§       اطلاعات مربوط به حساب های بانکی

تاکنون برای امنیت اطلاعات بر روی کامپیوتر و یا اینترنت از روش های متعددی استفاده شده است . ساده ترین روش حفاظت از اطلاعات نگهداری اطلاعات حساس بر روی محیط های ذخیره سازی قابل انتقال نظیر فلاپی دیسک ها است . متداولترین روش حفاظت اطلاعات ، رمز نمودن آنها است . دستیابی به اطلاعات رمز شده برای افراد غیر مجاز امکان پذیر نبوده و صرفا" افرادیکه دارای کلید رمز می باشند ، قادر به باز نمودن رمز و استفاده از اطلاعات می باشند.

ادامه مطلب ...

پیدا کردن پسورد نرم افزارها به وسیله گوگل و یاهو

اکثر مواقع بعد از نصب هر نوع نرم افزاری یکی از دغدغه های کاربران نحوه کرک کردن و یا پیدا کردن سریال نرم افزار مورد نظر است .
امروز می خوام بهتون ترفندی بسیار ساده یاد بدم که مستقیما سریال و کرک برنامه ها رو از گوگل بگیرید .
اگه از عبارت زیر در جستجوی گوگل استفاده کنین بدون مراجعه به سایت خاصی سریال نامبر برنامه مورد نظرتون رو میگیرین.
کد :
appname 94FBR
بجای appname نام برنامه رو بنویسین.
بعد به زیر لینکهایی که گوگل بعنوان جواب بهتون میده دقت کنین.
سریال رو میبینین.
مثال :
برای ِپیدا کردن پسورد نرو متن زیر را جستجو کنید :
nero 94FBR

http://www.rasekhoon.net/Article/Show-53531.aspx

www.pcdoc.blogsky.com

تقسیم یک خط اینترنت بین چند کامپیوتر

ابتدا یاد آوری می کنم که ارتباط بین کامپیوتر ها به سه روش ممکن است :

١. از طریق کابل شبکه (RJ-45) که برای این نوع اشتراک به تعدادی از این کابل ها و یک دستگاه تقسیم کننده یا HUB نیاز دارید. تعداد پورت های HUB باید حداقل یکی بیشتر از تعداد کامپیوترهای شما باشد (مگر اینکه از یکی از خود کامپیوترها برای تقسیم اینترنت استفاده کنید). استفاده از این کابل ها بهترین، ارزانترین و پرطرفدارترین روش برای تشکیل شبکه است. اشکال این روش نیاز به سیم کشی است.
٢. روش دوم استفاده از شبکه های بی سیم یا WiFi است که این روزها خیلی ها بجای استفاده از کابل از این سیستم ها استفاده می کنند. برتری این کار عدم نیاز به سیم کشی و امکان حمل و نقل است که به ویژه برای laptop ها احمیت دارد. اشکال آن یکی هزینه بسیار بالای آن (چند صد دلار برای یک شبکه ساده) است و دیگری اینکه مقدار زیادی از قدرت آن بجای افزایش سرعت برای جلوگیری از اشکال در ارتباطات مصرف می شود. ولی با این همه سرعت این سیستم ها خوب است و قیمت بالا اشگال عمده آنها است.
٣. روش دوم استفاده از خط تلفن یا HomePNA است که همانطور که در مقاله ٢٧ توضیح دادم روش خوبی است چون خیلی از سیستمهای بی سیم ارزانتر است و برخلاف شبکه های کابلی نیاز به سیم کشی ندارد. اگر از این روش استفاده می کنید حتما از کارتهای جدیدتر استفاده کنید که سریعتر هستند. سیستم های قدیمی که به HPNA1 مشهور است آرام هستند و ممکن است گاهی دچار قطع ارتباطات شوند.
اگر فقط از دو کامپیوتر استفاده می کنید خیلی از شرکتهای ارائه دهنده سرویس به شما اجازی استفاده هر دو کامپیوتر را از طریق HUB می دهند و نیازی به تقسیم اینترنت نخواهید داشت. ولی برای بیشتر از دو کامپیوتر، از هر کدام از روشهای بالا که استفاده کنید.

سه روش برای تقسیم یک (یا چند) خط اینترنت بین تمام کامپیوترهای شبکه وجود دارد:

1-   پر طرفدارترین روش استفاده از دستگاهی بنام Router است که یک خط اینترنت را بین چند کامپیوتر تقسیم می کند. این روش برای استفاده از شبکه های کابلی بخصوص برای تعداد محدودی کامپیوتر بهترین راه است چون اکثر Router ها یک دستگاه HUB در داخل خود دارند و میتوانید مستقیما کامپیوترها را به آنها وصل کنید. بعضی شرکتهای اینترنت به شما امکان این را می دهند که از Router بجای Modem های معمولی که در اختیارتان قرار می دهند استفاده کنید. البته برای این کار باید از Router ویژه ای که شرکتها در اختیارتان قرار می دهند استفاده کنید. متاسفانه فعلا هیچکدام از شرکتهای اصلی در تورنتو این امکان را ندارند ولی برخی شرکتهای جدید DSL بجای اجاره Modem به شما امکان خرید Router یا Modem را می دهند که در این صورت اجازه انتخاب دارید. ویندوز XP و لینوکس کامپیوترها را براحتی برای استفاده از Router تنظیم می کنند. قبل تنظیم کردن کامپیوترها ابتدا آنها را آزامایش کنید زیرا معمولا نیازی به تنظیم آنها نخواهید داشت. اگر کامپیوترها قبلا مستقیما به Modem وصل می شدند باید ابتدا تنظیمات Modem را پاک کنید.

ادامه مطلب ...

سیستم عامل آندروید چیست ؟

Android به زبان ساده سیستم عاملی است برای دستگاه های موبایل و گوشی های هوشمند که توسط بیش از 30 کمپانی معروف پشتیبانی می شود. آندروید اوپن سورس است و توسعه دهندگان می توانند با استفاده از Android SDK برنامه های مختلفی برای این سیستم عامل بنویسند. در واقع آندروید بستری را فراهم می کند تا برنامه نویسان بتوانند هرچه سریعتر و بهتر برنامه هایی بسازند که از تمام ویژگی های یک گوشی هوشمند استفاده کند. آندروید به معنای واقعی “ باز” (Open) است، یعنی برنامه نویس می تواند از تمام قدرت یک تلفن همراه استفاده کند. آندروید امکان استفاده از توابع داخلی گوشی موبایل همچون شماره گیری، فرستادن SMS یا استفاده از دوربین گوشی را به برنامه نویسان می دهد تا بتوانند اپلیکیشن های قدرتمند و کاربردی برای کاربران بسازند.

 تمام برنامه ها برای آندروید یکی اند. آندروید فرقی میان یک برنامه third-party و توابع هسته سیستم عامل در اجرا نمی گذارد و هر دو می توانند دسترسی مساوی به قابلیت های گوشی داشته باشند. گوشی هایی که سیستم عامل آندروید را خواهند داشت به کاربرشان اجازه می دهند تا از تمام قابلیت های یک گوشی هوشمند بهره ببرند. کاربران این گوشی ها به معنای واقعی می توانند دستگاه خود را بر اساس سلیقه ی خود تغییر دهند و محیط سیستم عامل گوشی خود را سفارشی و شخصی سازی کنند. حتی کاربران می توانند برای گوشی تعیین کنند که عکس هایشان با چه برنامه ای باز شود.
ویژگی ها و خصوصیات آندروید
1.
آندروید تمامی تکنولوژی های اتصال (Connectivity) شامل GSM/EDGE, CDMA, EV-DO, UMTS, Bluetooth و Wi-Fi را پشتیبانی می کند.
2.
آندروید از فرمت های مختلف فایل های مالتی مدیا مثل MPEG-4, H.264, MP3, AAC, AMR, JPEG, PNG, GIF پشتیبانی می کند.

ادامه مطلب ...

چطور می توان صدای کامپیوتر را کم کرد

کم کردن سر و صدای کامپیوتر میتواند خیلی سخت باشد زیرابیشتر سر و صدای کامپیوتر ناشی از دو قطعه اصلی سیستم یعنی هارد دیسک و فن سیستم میباشد که جزو قطعات حیاتی سیستم هستند و در تمام مدتی که شما با سیستم کار میکنید آنها نیز ناچار به کار کردن هستند اما شما میتونید با کارهای جزیی سیستم خود را کم صدا تر کنید.

پیچها را سفت کنید

اگر یک پیچ که کاملا سفت نشده باشد یا کیس به خوبی بسته نشده باشد میتواند یک سیستم کاملا ساکت را به سر صدایی همانند ماشین چمن زنی(!) تبدیل کند. مطمین شوید که تمام کارتها محکم در اسلاتهای خود بسته شده باشند و تمام کابل ها را در جای ایمنی محکم کنید و مطمین شوید که کیس خود را در جایی خوبی در اطاق قرار داده اید. متاسفانه ممکن است پس از اتمام این کارها متوجه شوید که طراحی ضعیف کیس باعث ایجاد سر و صدا گشته است. اگر کیس شما نیز از اینگونه کیس ها است شما میتوانید با استفاده از یک بسته نوسان گیر (vibration dampening kit) مانند Dynamat`s Xtreme Computer Kit به سر و صدای سیستم خود را کاهش دهید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت www.dynamat.com مراجعه کنید.

اگر سیتم شما روی میز چوبی، کف پارکت یا هر جنس سخت دیگری است شما میتوانید موس پد های قدیمی خود را بریده و زیر پایه های کیس قرار داده و از ارتعاش سیستم جلوگیری کنید و به این وسیله هزینه ای را که برای خرید کیت لرزه گیر کنار گذاشته اید صرفه جویی کنید (این کیت در آمریکا ۳۰ دلار قیمت دارد)

فن سیستم

یکی از راهها برای اینکه سر و صدای فن خود را کم کنید اینست که سیستمی را انتخاب کنید که نیازی به محصولات شرکت AMD نداشته باشد تا بتوانید از فن کوچکتری برای cpu خود استفاده کنید همچنین میتوانید از فنهای مرغوبتر و کم سر و صدا تر استفاده کنید. البته قبل از تعویض فن دقت کنید فن جدید به انداه فن قبلی سیستم شما را خنک کند.

ادامه مطلب ...

امنیت در اینترنت و شبکه های ارتباطی

هر چند فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث تسهیل در امر انتقال اطلاعات می شود، اما موضوع امنیت در تبادل اطلاعات همواره به عنوان یکی از اصول اساسی مطرح است. امنیت اطلاعات برای بخش مهمی از فعالان بخش فناوری اطلاعات تنها زمانی به عنوان یک موضوع حاد مطرح می شود که مشکلی در سیستم به وجود آید. در بیشتر مواقع این مشکلات باعث ضربه ای سنگین بر سیستم و یا به اطلاعات موجود در آن می شود.

اینترنت همواره از جهت های گوناگون مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرد اما واقعیت این است که این شبکه عظیم مانند هر اجتماع عادی انسانی دیگر در معرض تهدیدها و خطرها قرار دارد. از نفوذ داده های مخرب گرفته تا تخریب داده های سالم و برهم زدن نظم شبکه همه و همه تنها به یک مورد بستگی دارد و آن بحث امنیت اطلاعات در محیط اینترنت است. امروزه امنیت اطلاعات در زمینه اینترنت از یک بحث حاشیه ای به یک بحث ضروری مبدل شده است.

هر گونه خرید و فروش روی اینترنت و یا انتقال داده ها باید تحت یک کنترل امنیتی صورت گیرد. اگر امنیت شبکه برقرار نباشد، مزیت های فراوان آن نیز به خوبی حاصل نخواهد شد و تجارت الکترونیک، خدمات به کاربران خاص، اطلاعات شخصی، اطلاعات عمومی و نشریات الکترونیک همه و همه در معرض دستکاری و سوء استفاده های مادی و معنوی قرار می گیرد.

هم چنین دستکاری اطلاعات - به عنوان زیربنای فکری ملت ها - توسط گروه های سازماندهی شده بین المللی، به نوعی مختل ساختن امنیت ملی و تهاجم علیه دولت ها و تهدیدی ملی محسوب می شود.

در ایران که بسیاری از نرم افزارهای پایه از قبیل سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی و اینترنتی، از طریق واسطه ها و شرکت های خارجی تهیه می شود، بیم نفوذ از طریق راه های مخفی وجود دارد. هم اکنون نیز بانک ها و بسیاری از نهادها و دستگاه های دیگر از طریق شبکه به فعالیت می پردازند، به همین دلیل جلوگیری از نفوذ عوامل مخرب در شبکه به صورت مسئله ای استراتژیک درآمده است که نپرداختن به آن باعث ایراد خساراتی خواهد شد. تجربیاتی نیز در همین زمینه وجود دارد که این موضوع را به طور کامل ثابت کرده است.

هویت مجازی

ادامه مطلب ...

شرکت آمریکایی nVidia

شرکت آمریکایی nVidia یکی از پیشگامان و موفقترین شرکتهای دنیا در امر تکنولوژی و طراحی کارتهای گرافیکی، سیستم های دسکتاپ و ایستگاههای کاری می باشد. انویدیا در اصل فروشنده مدارهای مجتمع یا همان IC برای پردازنده های گرافیکی (GPU)، کارتهای گرافیکی، رسانه ها، وسایل ارتباطی و دستگاههای بازی میباشد. عامه ترین محصول این شرکت، سری کارتهای گرافیکی GeForce، برای بازی و سری Quadro برای طراحی و کارهای حجیم تر و حرفه ای تر است. دفتر مرکزی این شرکت نامدار واقع در خیابان San Tomas در منطقه سانتا کلارا شهر کالیفرنیا آمریکا میباشد. شرکت انویدیا در سال ۱۹۹۳ توسط Jen-Hsun Huang تاسیس و بنیانگذاری شد.

مدیر عاملان کنونی این شرکت، Curtis Priem، Chris Malachowsky میباشد. از بسیاری از جهات، nVidia همانند رقیب خود Ati میباشد، برای این که هر دو شرکت نقطه شروع یکسانی داشته اند و هر دو با فروش کامپیوتر شخصی کار خود را آغاز کرده بودند. اما بعدها به کار تخصصی تر و عملا عمیق تر در فروش تراشه ها برای همه نوع سیستم ارتباطی و کامپیوتر های شخصی پرداختند. از مهمترین خبرهای موجود در بازار کنسول، سفارش سونی در سال ۲۰۰۴ بود که، به موجب آن، از شرکت انویدیا طلب ساختن سری کارت RSX برای پلی استیشن ۳ بود.

این کارت گرافیک یک IP-Core به شرکت سونی تحویل داده شد و در آن دوره به جز قدرت این شرکت، اعتبار انویدیا نیز میتوانست به کمک سونی بیاید. انویدیا با درآمد حدود ۳.۷۷ میلیون دلار آمریکا به همراه ۵ هزار نیروی کاری، توانست تا حدودی به هدف شعار همیشگی خود The Way It&#۰۳۹;s Meant To Be Played دست یابد. با انتشار جی فورس، یکی از چیپ ستهای گرافیکی خود، گامی بسیار بزرگ را در عرصه گرافیک و تکنولوژی تراشه های گرافیکی برداشت.

NV۱ اولین کارت شرکت بود که براساس سطوح بنیادین درجه ۲ ساخته شد. پس از آن RIVA ۱۲۸ و RIVA ۱۲۸ZX برای اولین بار توانستند با DirectX هماهنگ باشند. این کارتها بر اساس OpenGL ۱ و DirectX ۵.۰ بنیان شده بودند. پس از آن، انویدیا با عرضه RIVA TNT و RIVA TNT ۲ بازار را در دست گرفت.

پشتیبانی از DirectX ۶.۰ و اپن جی إل ۱ از مهمترین ویژگی های این کارت میباشند. با این که بازار در دست انویدیا بود اما بار دیگر تحولی عجیب در دنیای کارت گرافیک صورت گرفت. این بار DirectX ۷.۰ و سیستم پشتیبانی از حافظه های DDR رواج یافت و دگرگونی سخت افزاری و روشنایی بیشتری بوجود آمد. چیپ ستی جدید با نام GeForce

ادامه مطلب ...