پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

فرمت های رایج عکس

اولین و مهم ترین نکته که در ساخت تصاویر جهت استفاده در وب باید مورد توجه قرار گیرد ، فرمت و قالب بندی آنها است. دو فرمت فایل استاندارد تصویر که در وب استفاده می شوند :

فرمت GIFکه سرنام کلمه های(Graphics Interchange Format)

و فرمت Jpeg که سر نام کلمه های (Joint Photographic Exprets Group) می باشد.
علاوه بر این دو قالب، قالب سومی نیز به نام PNG که سرنامه کلمه( Portable Network Graphics ) وجود دارد. به نظر می رسد که این فرمت بهترین فرمت ذخیره سازی تصاویر جهت وب می باشد. اما متأسفانه مرورگرهای قدیمی این فرمت را پشتیبانی نمی کنند. در صورت تمایل شما می توانید از این فرمت فایل استفاده کنید ولی توجه داشته باشید که تمام مرورگرها نمی توانند فایلهایی را با فرمت PNG بخوانند.
یکی از چیزهایی که هنگام ذخیره سازی تصاویر باید بسیار به آن توجه کنید محدودیت پهنای باند اینترنت می باشد. به صورتی که شما برای انتقال یک تصویر زیبا با حجم ۲ مگا بایت به یک مودم ۸/۲۸ نیاز دارید و مودم هایی با سرعت پایین تر هنگام انتقال این تصویر دچار مشکل می گردند. ولی این بدان معنا نیست که شما نمی توانید یک تصویر بزرگ را در وب انتشار دهید، منظور این است که کاربران اینترنت شاید برای نمایش یک تصویر ۴ مگابایت منتظر نمانند.
فرمتهای فشرده سازی در پایین آوردن حجم و اندازه فایل تا حد زیادی می توانند شما را یاری دهند بدون این که به کیفیت نمایش تصاویر صدمه ای برسانند.

فرمت JPEG

این فرمت با توجه به نیاز شما می تواند ایده آل ترین فرمت فشرده سازی باشد. این فرمت جهت ارسال تصاویر تمام رنگی استفاده می گردد، مخصوصاً که در این فرمت می توانید ۱۶ میلیون رنگ مختلف را نمایش دهید. فرمت JPEG اطلاعات رنگی تصویر را حفظ می کند اما از روش Lossy برای فشرده سازی استفاده می کند. برای ذخیره سازی تصاویر در فتوشاپ با این فرمت شما باید مد رنگی تصاویرتان را به RGB تبدیل نمایید. لابد می پرسید چرا RGB ؟ زیرا مد RGB مد رنگی مورد استفاده برای تمام مانیتورهاست.
نکته: هر بار که شما یک فایل تصویری را در فرمت JPEG ذخیره می نمایید مقداری از داده ها هنگام فرآیند فشرده سازی از بین می روند. این کار باعث ایجاد بلوکها و نوارهایی از رنگ در تصویرتان می شود. هیچ گاه تصویری که دارای فرمت JPEG است را مجدداً با همان فرمت ذخیره ننمایید.

 

فرمت GIF

فرمت فایل دیگری که شما می توانید جهت استفاده تصاویر در وب از آن استفاده کنید GIF است. تعداد رنگهای موجود در این فرمت ۲۵۶ رنگ می باشد. از این فرمت شما می توانید جهت ساخت تصاویر متحرک در Image Realyاستفاده کنید.

فرمت PNG

در فتوشاپ شما از دو نوع فرمت PNG جهت فشرده سازی تصاویر می توانید استفاده می کنید که عبارتند از: ۸ بیت و ۲۴ بیت.
در فرمت PNG-۸ از ۸ بیت رنگ (۲۸) استفاده می گردد و بیشتر برای تصاویری که دارای نواحی یک دست رنگ می باشند استفاده می شود. این فرمت خیلی خوب جزییاتی مانند نقشهای ترسیم شده ، آرمها یا طرح هایی که حاوی متن می باشند را حفظ می نماید.

نکته :

اگر می خواهید که افراد بیشتری از صفحه وب شما دیدن کنند از فرمت PNG-۸ استفاده نکنید. زیرا مرورگرهای قدیمی این فرمت پشتیبانی را نمی کنند. فرمت PNG-۸ از روش فشرده سازی lossless استفاده می نماید. در این روش هیچ داده از تصویر هنگام فرآیند فشرده سازی از بین نمی رود. اندازه تصاویر در این فرمت نسبت به فرمت GIF ۱۰ تا ۳۰% کوچک تر می باشد. در فرمت PNG-۲۴از ۲۴ بیت (۲۲۴) رنگ استفاده می شود و بیشتر برای تصاویری که تغییرات شدت رنگ در آنها تدریجی است استفاده می گردد. شفافیت چند سطحی توسط این فرمت در تصاویر، پشتیبانی می گردد.
منبع:www.2del.com

www.pcdoc.blogsky,com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد