پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

زمانی برای مرگ CPU

وقتی شرکت اینتل پردازنده های ۳۲ نانومتری خود را با نام رمز Westmere عرضه کرد و از فشرده ترین و کارآمدترین هسته های پردازنده که تا به حال تولید شده است استفاده نمود، ممکن است تصور کرده باشید به اوج فناوری محاسبه رسیده ایم. مطمئناً اینتل CPUهای جدید خود با این هدف عرضه می کند که قلب سیستم های کامپیوتری نسل آینده باشند. اما همه بر سر این موضوع اتفاق نظر ندارند.

در حالی که اینتل مشغول جلب مشتری برای Westmere است، شرکت Nvidia خود را آماده می کند که سخت افزار گرافیکی جدید خود را با نام رمز Fermi به بازار عرضه نماید و در عین حال وعده می دهد که نه تنها به رویاهای نسل بعدی تحقق بخشد؛ بلکه با قدرت محاسباتی پردازنده های سنتی نیز رقابت کند و حتی آنها را تحقیر نماید. در ظاهر به نظر می رسد که این امر به طرز محالی جاه طلبانه باشد. اما Nvidia استدلال های فنی متقاعدکننده ای در دفاع از آن دارد و اثبات می کند که قدرت GPU اکنون می تواند برای اموری فراتر از بازی های رایانه ای مورد استفاده قرار گیرد. آیا سال ۲۰۱۰ سالی خواهد بود که در آن CPU تحت الشعاع سخت افزار گرافیکی قرار می گیرد؟

از CPU فاصله بگیرید

CPUهای فوق العاده قوی که معمولاً در کامپیوترهای جدید یافت می شوند در واقع برای اکثر کاربردهای اداری و اینترنتی لازم نیستند. بله، اگر می خواهید پایگاه داده بزرگی از اعداد را به سرعت پردازش کنید یا یک فیلم دارای وضوح بالا را ویرایش نمایید، یک CPU پرسرعت به شما کمک خواهد کرد. اما ظهور پدیده ای چون نِت بوک به ما یاداوری می کند که برای بسیاری از امور روزمره پردازنده ای به ارزانی و سادگی Intel Atom واقعاً کافی است.

ادامه مطلب ...

پورت های سریال یا کام

در این مقاله که مبنای جمع آوری اطلاعات راجع به پورت com بوده و ضمناً برای درک بهتر مطلب درباره این پورت ،چگونگی انتقال اطلاعات به صورت سریال بحث شده که باعث فهمیدن توانایی های این پورت موثر در کامپیوتر می شود.

و در بخش های دیگر این مقاله پایه های پورت فراگرفته شده و از مزیت های این پورت سخن به میان آمده است.

در دو بخش آخر نیز نمونه هایی از کارایی این تکنولوژی و باقی ماندن این تکنولوژی های جدید گفته شده است.

در نهایت امیدوارم این بحث مورد استفاده و توجه قرار گیرد.

اصول تبادل سریال

وقتی یک ریز پردازنده با دنیای خارج تبادل اطلاعات می کند بسته های داده را به ابعاد بایت فراهم می کند . در بعضی موارد همچون چاپگر ها ، اطلاعات به راحتی از گذرگاه داده ۸ بیت اخذ شده و به گذرگاه داده ۸ بیت چاپگر تحویل داده می شود . در این روش اگر کابل زیاد طولانی نباشد عملی است زیرا کابل های طولانی ، سیگنال ها را تضعیف و حتی تغییر شکل می دهند . بعلاوه مسیر ۸ بیت گران هم هست . بنابر این در تبادل داده بین دو سیستم با فاصله ای تا صد ها فوت یا میلیون ها کیلو متر از اتصال سریال استفاده می شود .

ادامه مطلب ...

گرافیک وب

کاربست گرافیک در طراحی صفحات وب

برخلاف درک رایج از گرافیک، این هنر جزو هنرهای اصیل و نه صرفا مدرن است. رویکرد گرافیکی به تصاویر از سفالینه های شوش و سیلک تا نگارگری کتاب های خطی در فرهنگ ما جایگاه ویژه ای داشته است. طراحی نماد، تصویرسازی، صفحه آرایی و خطاطی (تایپوگرافی) هم در آثار هزاران سال پیش دیده می شود و هم در مدرن ترین آثار امروزی.

آنچه باعث شده این رویکرد طراحی همچنان زنده بماند، انعطاف پذیری آن نسبت به تغییرات و پیشرفت های جوامع است. مثلا با اختراع چاپ، هنر نگارگری جایگاه خود را به صفحه آرایی و تصویرسازی داده است و حالا امروز، پدیده اینترنت اتفاقی به همان اهمیت اختراع خط یا چاپ است و در این عرصه نیز گرافیک حرف آخر را می زند.

با پیشرفت جوامع، استفاده عوام مردم از اینترنت روز به روز افزایش یافته است و اکنون به یکی از قدرتمندترین و پرمخاطب ترین رسانه ها تبدیل شده است و برگ برنده این رسانه در این نکته است که بخش اعظمی از مخاطبان، خود نیز تولیدکننده محتوا هستند. به طوری که روزانه بیش از هفت میلیون صفحه به اینترنت اضافه می شود.

ادامه مطلب ...

امضای دیجیتال چیست؟

شاید تاکنون نامه های الکترونیکی متعددی را دریافت کرده اید که دارای مجموعه ای از حروف و اعداد در انتهای آن است. در نخستین نگاه ممکن است این گونه تصور شود که این اطلاعات بی فایده است و شاید هم نشان دهنده بروز یک خطا در سیستم باشد! در حقیقت ما شاهد استفاده از امضای دیجیتال در یک نامه الکترونیکی هستیم. به منظور ایجاد یک امضای دیجیتال از یک الگوریتم ریاضی به منظور ترکیب اطلاعات در یک کلید با اطلاعات پیام، استفاده می شود. ماحصل عملیات، تولید یک رشته مشتمل بر مجموعه ای از حروف و اعداد است.

یک امضای دیجیتال به طور صرف به شما نخواهد گفت که «این شخص یک پیام را نوشته است» بلکه در بردارنده این مفهوم مهم است که: «این شخص این پیام را نوشته است.»به گزارش اخبار فناوری اطلاعات ایتنا، کاغذ به عنوان حامل اطلاعات مهم جای خود را کم کم به دیگر راه های تبادل اطلاعات می دهد. در واقع کاغذ دارای معایبی از قبیل انتقال آهسته و پر هزینه اسناد است.

هم چنین شیوه های ذخیره سازی اطلاعات نیز به سرعت در حال تغییر است و به جای بایگانی انبوه دسته های کاغذ از روش های الکترونیکی استفاده می شود. فناوری های جدید انتقال اطلاعات، مانند EDI و پست الکترونیک و استفاده از سیستم های مدیریت اسناد رایانه ای نگارش، ارسال و ذخیره اطلاعات را ساده تر، سریع تر و حتی ایمن تر ساخته است.به دلیل ساختار غیر فیزیکی واسطه (وسیله حامل داده)، روش های سنتی علامت گذاری فیزیکی واسطه توسط مهر یا امضا (برای مقاصد تجاری و حقوقی) غیرقابل استفاده است.

ادامه مطلب ...

Cloud Computing چیست؟

عبارت Cloud Computing به معنی توسعه و به کارگیری فناوری کامپیوتر (Computing) بر مبنای اینترنت (Cloud) است. این عبارت شیوه ای از محاسبات کامپیوتری در فضایی است که قابلیت های مرتبط با فناوری اطلاعات به عنوان سرویس یا خدمات برای کاربر عرضه می شود و به او امکان می دهد به سرویس های مبتنی بر فناوری در اینترنت (Cloud) دسترسی داشته باشد؛ بدون آنکه اطلاعات تخصصی در مورد این فناوری ها داشته باشد و یا بخواهد کنترل زیرساخت های فناوری که از آن ها پشتیبانی می کند را در دست بگیرد.

این عبارت در اصل یک مفهوم کلی است که برای یکپارچه کردن فناوری های نوینی مثل نرم افزار به عنوان سرویس، وب ۲ و دیگر ترفند های جدیدی که به تازگی عرضه شده اند، به کار می رود تا با موضوعات معمول و روزمره بتوان به کلیه نیازهای کاربران در فضای اینترنت پاسخ گفت. برای مثال، سرویس Google Apps ابزارهای عمومی تجاری را به صورت آنلاین عرضه می کند تا کاربران بتوانند در حالتی که اطلاعات و نرم افزارهای آن ها روی سرور موجود است، از طریق یک مرورگر اینترنتی به آن ها دسترسی داشته باشند.

عبارت Cloud Computing معمولا با واژه هایی مثل Grid Computing که حالتی است از عملیات کامپیوتری توزیع شده که در آن مجموعه ای از کامپیوترهای مرتبط به یکدیگر در یک شبکه کار یک ابرکامپیوتر مجازی را برای انجام کارهای عظیم بر عهده می گیرند، Utility Computing که مجموعه ای است از منابع کامپیوتری، نظیر خدمات محاسبات و ذخیره سازی اطلاعات به عنوان یک سرویس قابل اندازه گیری، همانند آنچه در خدمات عمومی مثل آب و برق دریافت می شود و بالاخره Autonomic Computing یا سیستم های کامپیوتری خودگردان،. اشتباه گرفته می شود. ادامه مطلب ...

کلید رمز روی وب

همه ما در هر سطحی از دانش و زندگی که باشیم به نوعی به فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته هستیم تا آنجا که به سادگی می توان گفت امروزه بسیاری از امور از یک ارتباط ساده با یک دوست گرفته تا انجام عمل های جراحی حساس از دوردست حتی یک کار کوچک اداری و در مقابل اجرای بزرگ ترین محاسبات فیزیکی همه و همه به این فناوری بستگی دارد و در مجموع باید گفت زندگی شخصی و شغلی، مناسبات اجتماعی و حتی شخصیت علمی و فرهنگی ما به طور مستقیم با فناوری اطلاعات یا ساده تر بنویسم با یک دستگاه عجیب به نام کامپیوتر گره خورده است.
اکنون حباب زندگی مجازی بسیاری از افراد در حال باد کردن است و روز به روز بر وسعت، تنوع و جذابیت آن افزوده می شود، تا جایی که در بسیاری از جوامع که زندگی های فیزیکی یا ملموس رنگ و بویی شاد ندارد، نفس کشیدن آسوده در دنیای مجازی ( هر چه بیشتر ، بهتر ) یک امتیاز بزرگ به حساب می آید.
اما بهتر است خیلی هم تند نرویم. این جهان به ظاهر بی خطر که در آن بی « هیچ کس » تنها نیستید، می تواند خود یک تهدید و یک معضل بزرگ امنیتی باشد که نه تنها زندگی مجازی بلکه زندگی طبیعی شما را هم با مشکلات بزرگ مواجه می کند.
در این بین، نفوذ های غیرمجاز ، حملات هک ، سرقت اطلاعات محرمانه و حساس، انتشار ابزار تخریب و اختلال در تجهیزات و شبکه های رایانه یی، مهم ترین مشکلاتی هستند که شاید برای یک کاربر معمولی یا غیرحرفه یی خیلی مهم و قائل توجه نباشد اما یک بار و فقط یک بار تجربه آنها برای شبکه های سازمانی می تواند با خسارت های سهمگینی همراه بشود که معادل با ماه ها حرکت و سودآوری تجاری باشند.
البته بسیاری از رایانه های شخصی یا خانگی نیز حاوی اطلاعاتی هستند که در صورت مواجهه با سرقت، تخریب یا حذف ناخواسته، با ضررهای هنگفت روبه رو می شوند. بنابراین هرچند رایانه ها در زندگی مجازی شما محرم اسرار و رازنگهدار شما محسوب می شوند، اما متاسفانه آنقدر آسیب پذیر و شکننده اند که برای بیمه کردن اطلاعات خود باید گاه چندین راهکار کامل و مکمل امنیتی را به کار بگیرید. البته این آغاز ماجرایی پیچیده تر است زیرا قدرت و سرعت کدهای مخرب جدید و ویروس های پیشرفته از آینده یی متفاوت و نامطمئن خبر می دهد. ویروس های چابک و مدرن که اخیراً روزهای بسیار خوب و بسیار موفقی را تجربه می کنند مدیون عوامل و شرایطی هستند که خود ما برای آنها فراهم کرده ایم. فلاپی دیسک ها، شبکه های اشتراک فایل، اینترنت و اکنون انواع متنوع حافظه های جانبی هر کدام در گذر زمان بزرگ ترین بستر انتشار و انتقال کدهای مخرب بوده اند.

ادامه مطلب ...

رایانه هایی با سرعت نور

سرعت ، این روزها بر همه شوون زندگی انسان سایه افکنده است. بشر تا آنجا که بتواند می خواهد مرزهای تعریف شده سرعت را در عرصه های مختلف درهم شکند و به حدود جدید این مرزها دست یابد. در چنین شرایطی ، خودروها، هواپیماها و ابزارهای محاسبه در این راه هر روز متحول می شوند و اگر در این بحبوحه ، از روشی جدید که به این روند شتاب بخشد، خبری منتشر شود، توجه خاصی به آن خواهد شد. خبری که چندی پیش در نشریات معتبر علمی به چاپ رسید، از این دست بود.
چندی پیش گروهی از دانشمندان دانشگاه UCLA موفق به اختراع لیزر سیلیکونی شدند تا به سوی رایانه های نوری گامی بلند برداشته شود. سیلیکون ، عنصری ویژه است و بسیاری از قطعات الکترونیکی که مبنا و پایه ای برای گسترش توانایی رایانه ها به حساب می آیند بر مبنای خواص این عنصر ساخته شده اند. امروزه با استفاده از خواص این فلز توانسته ایم بیش از یک میلیارد ترانزیستور را روی یک چیپ الکترونیکی کوچک نصب کنیم و آن را به تولید انبوه برسانیم و با قیمت مناسب در بازار بفروشیم. کاربردهای وسیع این عنصر باعث شده است پایه و بستری مناسب برای تولید هرگونه ساختار الکترونیکی به حساب آید حتی برای ساخت لیزر، توانایی های سیلیکون از یک سو و توانایی های ویژه لیزر از سوی دیگر ترکیب این دو را به گامی بلند برای پیشرفت های فناوری تبدیل می کند. در این راه مشکل کوچکی وجود دارد. بر مبنای متون کتب درسی ، تهیه لیزر از سیلیکون امکان پذیر نیست. باوجود این منع نظری ، هیچ وقت تلاشها برای انجام این فرآیند غیرممکن متوقف نشد. در سالیان گذشته ، تلاشها برای تولید این لیزر از سوی محققان گوناگون بی نتیجه ماند.

ادامه مطلب ...

نمایشگرهای OLED

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و مصرف بیش از پیش انرژی و استفاده بی¬رویه از منابع غیر قابل جبران، مردم کره زمین با کمبود جدی منابع انرژی مواجه شده¬اند. این مسئله خود از دغدغه¬های اصلی پژوهشگران و سازندگان قطعات و وسایل گوناگونی می¬باشد که رابطه تنگاتنگی با مصرف انرژی دارد. از این رو شرکت¬های تولید کننده کوشش می¬کنند تا مصرف انرژی در ابزار و وسایل ساخته شده را تا حد امکان کاهش دهند و همچنین تولیدات آنها از لحاظ زیست محیطی به نحوی با محیط طبیعی سازگاری داشته تا در هنگام بازیافت کمترین آسیب را به محیط زیست برساند.
با تکنولوژی OLED به زودی شاهد خواهیم بود که صفحات نمایشی ساخته می¬شود که با وجود ابعاد بسیار بزرگ، نازک و سبک هستند و مهم¬ترین ویژگی آنها مصرف بسیار پایین انرژی است. تصور اینکه تلویزیونی در اندازه ۸۰ اینچ ، ضخامتی در حد ۴ اینچ داشته باشد و بتوان به راحتی آن را خم یا لوله کرد بسیار جالب است. موادی که در ساختن این صفحات به کار می¬رود تا حد زیادی با محیط زیست سازگاری دارد و همچنین نه تنها مصرف انرژی در این وسایل بسیار اندک است بلکه تولید گرما و پخش نورهای اضافی در جهات گوناگون در این صفحات به میزان فراوانی کاهش یافته است.

OLED مخفف کلماتorganic light emitting diode است و به معنای دیودهای ارگانیکی پخش کننده نور می-باشد. ارگانیک به مواد طبیعی گفته می¬شود که عاری از مواد صنعتی باشد. طراحی و ساخت OLED اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط محققی به نام Ching Tang اعلام گردید که در شرکت کداک (سازنده فیلم های دوربین) مشغول به کار بود. او متوجه شد هنگامی که به مولکول¬های مواد ارگانیکی جریان الکتریسیته وارد شود از این مواد، نور سبز ساطع می¬گردد، این مسئله، ایده اولیه تولید OLED را فراهم کرد.
ادامه مطلب ...