پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

77 کلید میانبر در ویندوز ویستا

کارکردن با پنجره های ویندوز آن هم بدون کمک ماوس کار جالبی به نظر نمی آید. اما واقعیت این نیست؛ بسیاری از امکانات ویندوز به خصوص ویندوزویستا با استفاده از کیبرد قابل لمس تر خواهد شد.حتی در بعضی موارد جذابیت و سرعت عمل را نیز برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.در ادامه مقاله به 77 کلید میانبر در ویندوز ویستا و ویندوز اکسپلورر و ویستا سایدبار و...اشاره خواهد شد.حتماً کلیدهای معرفی شده را یک به یک امتحان کنید و برای تسریع کار با ویندوزآن ها را به خاطر بسپارید.

محیط کار ویستا
 
کلید میانبر عملکرد
 
کلید ویندوز windows key کلیدی که علامت پنجره یا همان ویندوز روی آن نقش بسته منوی استارت را برایتان باز می کند
Windows+D
ترکیب این دو کلید باعث نمایش محیط کار ویندوز (دسک تاپ)خواهد شد
Windows+E
این دو کلید پنجره My Computer را باز می کنند
Windows+F
پنجره جست و جو باز خواهد شد
Windows+F+ctrl
اگر ویندوز شما عضو شبکه محلی باشد پنجره جست و جو کامپیوترها باز خواهد شد
Windows+L
ویندوز را Lock خواهد کرد و یا گزینه Switch Users قابل مشاهده خواهد شد
Windows+M
تمام پنجره های باز، کوچک شده و به نوار ابزار منتقل می شوند.
Windows+M+Shift
تمام پنجره های کوچک شده در نوار ابزار، بزرگ شده و در محیط میزکار نمایش داده خواهند شد
Windows+R
پنجره Run باز می شود

ادامه مطلب ...

Command Prompt در ویندوز XP،ویستا، و ویندوز7

اگر به دنبال یک اتومبیل سریع ، پیچیده و زیبا می گردید احتمالاً یک اتومبیل ژاپنی یا اروپایی را انتخاب خواهید کرد. اما اگر در جستجوی یک اتومبیل پر قدرت باشید و ظاهر و شکل اتومبیل برای تان مهم نباشد ممکن است یک اتومبیل آمریکایی قدیمی را ترجیح بدهید.
برنامه خدماتی سطر فرمانی(command line) واقع در ویندوز اکس پی، ویستا، و ویندوز7 یک برنامه قدرتمند است، اما شکل و ظاهر زیبایی ندارد. این برنامه فقط متن نشان می دهد و از گرافیک بهره نمی گیرد. اما یک مسیر ارتباطی مستقیم بین شما و سیستم عامل فراهم می سازد. بدین معنی که از GUI(1) ( رابط گرافیکی کاربر) استفاده نمی کند. عدم استفاده از GUI بدین مفهوم است که عملیات فرمان سریع انجام می گیرد، و هر فرمان دقیقاً همان کاری را که به آن گفته شده است به اجرا در می آورد.
پیش از آن که ویندوز به دنیا بیاید داس( DOS) بود. در دنیای داس، هر برنامه ای با تایپ نام برنامه در نشانه فرمان داس به اجرا در می آمد. سرانجام، ویندوز آمد و ما را از تایپ فرمان آزاد کرد و منوهای زیبا و دکمه ها را جایگزین آنها کرد. این برنامه ها هنوز آنجا هستند، اما به ندرت لازم می شود که نام آنها در نشانه فرمان داس تایپ کنیم.
اکثر برنامه های کاربردی و برنامه های روزمره در منوی Start ویندوز قرار می گیرند. اما برنامه هایی وجود دارند که فقط از طریق نشانه فرمان قابل دستیابی هستند، یا چنان در منوها گم شده اند که استفاده از نشانه فرمان بسیار آسان تر است.

ادامه مطلب ...

تبدیل صفر و یک ها به امواج

همان طور که می دانید فناوری های جدید از جمله مهم ترین رویدادها هستند که می توانند از تاثیر قابل توجهی برروند زندگی ما انسان ها برخوردار باشند. CES یا Consumer Electronic show نیز از بزرگ نمایشگاه های کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی در سطح دنیا است که همه ساله تعداد زیادی از علاقه مندان به فناوری های جدید را به خود جذب می کند. به عبارت دیگر می توان گفت این نمایشگاه که در شهر لاس وگاس ایالت نوادا برگزار می شود و همچنین نمایشگاه های Cebit و Computex که در کشورهای آلمان و تایوان برگزار می شوند از جمله اصلی ترین رویدادها در حوزه فناوری هستند که در آنها، شرکت های بزرگ که در این عرصه فعال بوده اند با به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای خود با یکدیگر به رقابت می پردازد.

بسیاری از محققان براین باورند که نمایشگاه CES را می توان به نوعی موتورمحرک فناوری در سطح دنیا به شمار آورد که در آن از فناوری های انقلابی و تاثیرگذار در مسیر زندگی انسان ها رونمایی می شود. در CES امسال که در ابتدای سال جاری میلادی برگزار شد شگفتی های جدیدی در حوزه فناوری دنیای دیجیتال به کاربران معرفی شد. بدون تردید یکی از جالب ترین و جذاب ترین بخش های این نمایشگاه به نمایش گذاشتن هلی کوپتر بسیار کوچکی مجهز به ۴ موتور کوچک بود که می توانست در محیط نمایشگاه پرواز کند. اما ویژگی مهم این هلی کوپتر قابلیت کنترل آن از طریق سیستم wifi بود که این روزها سروصدای زیادی را در دنیای فناوری به راه انداخته است. این فناوری می تواند زمینه ساز کاربردهای مختلفی از سیستم wifi باشد و ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار دهد. در سال های اخیر رشد فناوری به اندازه ای بوده است که موجب شده بخش بزرگی از نیازهای روزمره زندگی در هزاره سوم که چند سالی از آغاز آن می گذرد به فناوری وابسته باشد به گونه ای که برخی ادامه زندگی خود را بدون وجود فناوری های امروزی غیرممکن می دانند.

ادامه مطلب ...

وب معنایی

وب تا کنون درمسیر تولید، ورود، ذخیره و نمایش اطلاعات موفق بوده است، اما بازیابی و پردازش هنوز به عنوان یک مشکل باقی است. موج اول پیشرفت وب شامل ارائه حداکثر اطلاعات ممکن به شکلی بود که بتواند به صورت مستقیم در قالب زبان نشانه گذاری فرامتن (HTML) برای مخاطب نمایش داده شود. بانک های اطلاعاتی هر روز بیش از پیش تلاش می کنند اطلاعات را به شکلی تولید نمایند که قبل از نمایش برای کاربر، توسط دیگر رایانه ها قابل خواندن و پردازش باشد. آنها برای برچسب گذاری داده ها، به جای HTML از زبان نشانه گذاری توسعه پذیر XML) بهره می برند و برخی از آنها به منظور استاندارد سازی قالب محتوا به نحوی که صرف نظر از کاربرد نهایی، توسط رایانه ها نیز قابل خواندن باشد به استفاده از چارچوب توصیف سند (RDF) روی آورده اند.

در موج جدید پیشرفت تلاش می شود تا هر شی اطلاعاتی موجود در جهان اطلاعات به واسطه موضوع، محل، پدیدآورنده، تاریخ و دیگر ویژگی هایش توصیف شود. این نوع اطلاعات پیش تر تنها در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می شد اما اکنون ممکن است در یک سند ذخیره شود.

وجه تمایز میان یک پیشینه در یک پایگاه اطلاعاتی و یک سند هر روز کم رنگ تر می شود. اطلاعات ممکن است در ابربرچسب (Tag Met) ها در راس یک صفحه HTML قرار گیرد یا یک سند کامل ممکن است با استفاده از XML با بخش های مفصل نظیر عنوان، چکیده، روش ها، و نتایج کدگذاری شود.

ادامه مطلب ...

منشاء علائم رایانه ای را بشناسید

گزارشی از تاریخ چه یا منشاء نشانه های رایانه ای اخیرا" منتشر شده است. نشانه هایی که روزانه هزاران بار از آن ها استفاده می کنیم اما شاید نگاه یا ذهن مان تنها چند صدم ثانیه درگیر فکر کردن به آن ها شود.

نشانه های مختلفی که به منظور دادن دستورهای متفاوت به رایانه ها مورد استفاده قرار می گیرند را امروزه می توان در هر جا، بر روی لباس ها، در داخل خودروهای اتوماتیک و بسیاری از ابزارها و کاربردهای دیگر مشاهده کرد.

نشانه انرژی

در زمان جنگ جهانی دوم مهندسان از سیستمی دوتایی برای برچسب زدن به کلیدهای خاموش و روشن انرژی دستگاه های مختلف استفاده می کردند، یک ۱ به معنی روشن و یک ۰ به معنی خاموش.

در سال ۱۹۷۳ کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک نشانه ای به گونه ای ترکیبی به شکل یک دایره ی شکسته با خطی در میان شکستگی را به عنوان نشانه ی حالت آماده باش انرژی یا Standby انتخاب کرد که تا کنون نیز این نشانه به همان معنی پابرجا باقی مانده است. اما مؤسسه ی مهندسان الکتریکی و الکترونیکی با اعلام مبهم بودن مفهوم این نشانه، مفهوم آن را به مفهوم ساده ی انرژی تغییر دادند.

ادامه مطلب ...

لغات تخصصی پر کاربرد کامپیوتر

Active Desktop: قابلیتی از صفحات وب که می تواند در Desktop شما Upload شود.

▪ Alfa: نسخه ای که بعد از نسخه ی Beta می آید و برنامه ی کامل و بدون اشکال است و برای کار آماده است.

▪ ACL (Access Control List): صفت فایل ها و پوشه ها در سیستم فایلی NTFS. این صفت تعیین کننده ی کاربران مجاز یا غیر مجاز جهت دسترسی به فایل ها و پوشه ها است.

▪ Active Window: پنجره ای است که حالت فعال دارد و در آن می توان کار کرد و بر روی تمامی پنجره ها قرار دارد.

▪ AGP (Advanced Graphics Port): شیاری است مخصوص کارت های گرافیکی قدرتمند که معمولا" رنگ آن قرمز یا قهوه ای است.

▪ Anonymous FTP: نوعی پروتوکل انتقال فایل در اینترنت است که به شما اجازه می دهد تا بتوانید به صورت یک کاربر ناشناس به شبکه متصل و فایل خود را بگیرید.

▪ Attributes: (صفت) صفاتی را که می توان به یک فایل داد مثلا" Read Only.

▪ Audio CD: یک نوع CD صوتی معمولی که توسط دستگاه پخش CD یا کامپیوتر می توان آن را شنید.

▪ Auditing: فرآیند ثبت و ذخیره ی عملیاتی که در یک کامپیوتر انجام می شود. این فرآیند در فایل هایی با پسوند log ذخیره می شوند.

ادامه مطلب ...