پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

OpenOffice.org 3.0 در لینوکس

بدون تردید، نرم افزار آفیس مایکروسافت رایج ترین برنامه اداری است، اما تنها برنامه مطرح اداری نیست. و با آن که تعداد زیادی برنامه اداری به بازار آمده است، همه آنها مجبورند بتوانند با آفیس مایکروسافت کار کنند. یکی از برنامه های خوب اداری بازار برنامه OpenOffice.org است، که گذشته از آن که رایگان است، بر روی تعداد زیادی از سکوها (1) کار می کند ( لینوکس، سولاریس، ویندوز، Mac OS X). نگارش OpenOffice.org 3.0 که بیش از سه سال در دست ساخت بوده است انواعی از امکانات جدید دارد که هر کسی را می تواند جذب کند.
برای کسانی که دنیای لینوکس برای شان تازگی دارد، باید یاد آورری کنیم که
(2)OOo
یکی از نرم افزارهای جامع اداری مطرح در جامعه منبع- باز(3) است. OOo حیات خود را با StarOffice آغاز کرد، که یک نرم افزار جامع اداری برای گونه های مختلف یونیکس بود و شرکت سان آن را خرید. شرکت سان کد منبع (4) آن را خیلی زود برای عموم منتشر کرده و آن را نگارش OOo منبع-باز نامید.
با وجود این، شرکت سان به انتشار یک نگارش OOo با بخش های اختصاصی ادامه داد.

سازگاری بهتر

همچنان که پیشتر ذکر گردید، سایر نرم افزارهای جامع اداری برای بقای خود مجبورند توانمندی کار با آفیس مایکروسافت را داشته باشند. در حال حاضر، اگر یک برنامه واژه پرداز داشته باشید که نتواند فایل های Word مایکروسافت را بخواند، کمتر از آن بهره خواهید گرفت، یا اصلاً از آن استفاده نخواهید کرد. مایکروسافت در آفیس 2007 خود فرمت فایل Office Open XML را معرفی کرد. OOo 2.0 نمی توانست به طور بومی با این فرمت جدید کار کند. تعجبی ندارد، چون تعداد زیادی از برنامه های قدیمی _ شامل برنامه های مایکروسافت - نیز نمی توانند به طور بومی اسناد آفیس 2007 را باز کنند.


OOo 3.0
با فراهم سازی امکان باز کردن این فرمت های فایل جدید بدون نیاز به اجرای برنامه های ویژه این مسئله را برطرف کرد. هر چند، OOo 3.0 امکانات ذخیره فرمت های فایل آفیس 2007 به طور بومی را ندارد. اما نگران نباشید، چندین راه حل وجود دارد. یک راه حل آن است که از یک مبدل برای تبدیل فایل ها از فرمت OOo به فرمت آفیس 2007 استفاده کنید.
یکی از پرطرفدارترین مبدل ها برنامه odf-converter-integrator است:

www.katana.oooninja.com/w/odf-converter-integrator

این برنامه را شرکت Novell منتشر کرده است. این برنامه با سیستم عامل مجتمع می شود و عمل تبدیل فایل را در هوا ( هم زمان) انجام می دهد.
با همه نگارش های لینوکس یا نگارش ویندوز OpenOffice.org کار می کند. بخش مجتمع کننده آن بر بنیاد مترجم OOXML/ODF است، که مایکروسافت نیز در ساخت آن دخیل بوده است، در نتیجه، این مبدل برنامه کم عیبی باید باشد:

www.odf-converter.sourceforge.net

یک روش دیگر سازگار کردن فایل ها بین دو نوع مختلف نرم افزار اداری آن است که از امکانات آفیسی مایکروسافت بهره بگیریم.
OOo
از فرمت (ODF (5 به عنوان فرمت پیش فرض خود بهره می گیرد. آفیس 2007 نگارش SP2 برای برنامه های مختلف آفیس 2007 امکان خواندن فایل های ODF را فراهم کرده است.

انتخاب قطعات

OOo 3.0 همچنین امکاناتی دارد که تقریباً به یقین می توان گفت که از نقایص مایکروسافت الهام گرفته شده اند. دو تا از جدیدترین امکانات آن، یک حل کننده (Solver) برای بخش صفحه گسترده OOo و پشتیبانی از VBA Visual
(6)
هستند، که مایکروسافت در ابتدا در آفیس 2007 آنها را حذف کرد.
VBA
یک نگارش از Microsoft Visual Basic است که می تواند با برنامه های کاربردی آفیس مایکروسافت صحبت کند و با آنها ارتباط برقرار کند. این خصوصیت به برنامه سازان Visual Basic امکان می دهد که با استفاده از امکانات قدرتمند آن برنامه هایی اختصاصی برای مشتریان خود بسازند. مایکروسافت اعلام کرده است که می خواهد به جای پشتیبانی از VBA فناوری جدیدی را به کار بگیرد. اما در عمل تعداد بسیار زیادی برنامه کاربردی VBA وجود دارد که بسیاری از تکالیف خود کار شده را انجام می دهند.
سازندگان OpenOffice.org تصمیم گرفتند که پشتیبانی از ماکروهای VBA را برای OOo 3.0 فراهم کنند.
مایکروسافت در ابتدا بخش Solver را در برنامه Excel مربوط به آفیس 2008 برای مکینتاش حذف کرد. حل کننده یا Solver یک برنامه تجزیه و تحلیلی است که هرگاه مجموعه ای از قیود در یک صفحه گسترده داده شود سعی می کند که مقدار بهینه را با همه قیود سازگار باشد پیدا کند. برنامه Solver در Excel شدیداً به VBA وابسته بود؛ حذف VBA سبب حذف Solver می شود.

پشتیبان قدرتمند

پیشرفت OOo در نگارش های قبلی بیشتر به پشتیبانی شرکت سان و Novell اتکا داشت. با OOo 3.0 شرکت IBM نیز به جامعه سازندگان OpenOffice.org پیوست. شرکت IBM نرم افزار Lotus Symphony را منتشر کرده است که بر بنیاد OpenOffice.org است.
هشت سال پیش هنگامی که OOo اولین بار انتشار یافت، یک نرم افزار اداری ساده بود. اما پس از هشت سال به عنوان یک جایگزین رایگان برای آفیس مایکروسافت مطرح شده است.

پی نوشت :

1-platform
2-OpenOfice.org
3-open-source
4-source code
5-Open-Document format
6-Visual Basic for Application

منبع: نشریه ریز پردازنده شماره183
/
س

www.pcdoc.blogsky.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد