پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

سیستم خبره Dendral

چکیده

از نخستین سیستم هاى خبره مى توان به Dendral اشاره کرد که در سال 1965 توسط لیندسی و بوکانان و لیدربرگ پژوهشگران هوش مصنوعى در دانشگاه استنفورد ساخته شد . وظیفه این برنامه کامپیوترى، تحلیل هاى شیمیایى بود. ماده مورد آزمایش مى توانست ترکیبى پیچیده از کربن، هیدروژن و نیتروژن باشد. Dendarlمى توانست با بررسى آرایش و اطلاعات مربوط به یک ماده، ساختار مولکولى آن را شبیه سازى کند. کارکرد این نرم افزار چنان خوب بود که مى توانست با یک متخصص رقابت کند .

 

مقدمه

در علم کامپیوتر پروژه  Dendral دارای اهمیت  زیادی است Dendral اولین نرم افزار برنامه نویسی اکتشافی و تجربی بود که برای تجزیه و تحلیل در علوم تجربی به کار برده می شد و یکی از اولین برنامه هایی بود که به طور خودکار به کسب دانش می پرداخت . که بیشتر دانشی را که جمع آوری می کرد در حوزه علم شیمی بود. و برنامه  Dendral دارای یک پایگاه دانش شده بود که در سیستم خبره امروزی نیز وجود دارد و پایگاه دانشی که می تواند ویرایش شود یا دوباره تعریف شود برای مشکلات جدید و این پروژه به غیر از توسعه دهندگان آن توسط داروخانه ها استفاده میشده است . و این پروژه در عین حال که در پی اهداف تحقیقاتی خود بود به طور مداوم در بیش

تر از یک دهه تولید می شد . این یکی از پروژه های بزرگ هوش مصنوعی بود که علارقم اینکه دارای برجستگی خاصی بود موفقیت آن هم پایدار بود . و مهم تر از آن این پروژه باعث شد تا تحقیقات اکتشافی تجربی با استفاده از برنامه نویسی اکتشافی گسترده شود .

Dendral اولین سیستم متخصص و اولین برنامه هوش  مصنوعی بوده است که حل مشکلات با استدلال علمی پرداخته است .

دانلود مقاله

منبع

www.pcdoc.blogsky.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد